70-tallet: Det røde eplet

detrødeepletI sommer fikk mine barn en bok som jeg falt helt for. Det røde eplet kom første gang ut på svensk i 1974 og ble ganske kjapt oversatt til norsk også. Utgaven jeg sitter med kom ut i 2006. Jeg hadde ikke denne boka som barn, men da jeg leste i sommer var det mer som et gjensyn mer enn et nytt møte så kanskje har jeg lest eller bladd i den en gang.

Forfatteren av boka heter Jan Lööf og han har skrevet ¨flere barnebøker i tillegg å ha laget tegneserien Felix. Han er også i følge wikipedia jazzmusiker.

Det røde eplet handler om nettopp ett rødt eple. En eldre herre i stripete dress bestemmer seg for å kjøpe et eple, men blir lurt av frukthandleren og får med seg et grønt plastikkeple i stedet. Når den eldre mannen kommer hjem legger han eplet i vinduskarmen slik at det kan modne – og da starter eplet sitt reise rundt i byen. Det vil si det grønne eplet blir egentlig liggende i hagen utenfor mannen sitt hus, men det røde, gode eplet som frukthandleren hadde i sin bakgård tar en runde rundt byen før det havner i vinduskarmen der det grønne eplet lå.

Tegningene er enkle, en tre-åring kan enkelt følge historien ut fra bildene. De fleste sidene i boka har en tegning per side og man får en følelse av å lese en tegneserie. Vi møter en rekke mennesker, fra den naive eldre herremannen som kjøper eple til en tyv som tar det han kommer over, til brannmennene. Lööf formidler ansiktsuttrykkene til de forskjellige karakterene veldig godt uten å gjøre for mye ut av det.

2013-09-02 21.02.50Hver gang jeg leser denne historien fascineres jeg over hvor enkel og naiv den er, samtidig som jeg spør meg selv om den virkelig er så naiv? Kan ikke tilfeldigheter skje, er historien så utrolig? Trenger vi å vite alt som skjer? Hva er en tilfeldig? Det er morsomt når en tilsynelatende enkel historie kan få meg til å stille slike spørsmål!

8 tanker på “70-tallet: Det røde eplet

    • Om jeg har kun lydbøker som lydfil (ikke knyttet til kjøp hos audible) så bruker jeg bare den samme appen/programmet som man bruker til musikk. Det fungerer vanligvis greit (bare man ikke trykker på random eller shuffle, slik at avsnittene kommer hulter til bulter).

  1. Denne boka har jeg også. Jeg aner ikke hva som gjorde at jeg likte den så godt (?) «Morfar er sjørøver» falt ikke i smak…tror det er noe med at du følger eplet? Let og finn liksom? Er ikke dette samme karen som står bak «skrot-Nisse» fra Barne TV?

    • Ja, rart med det der at man ikke alltid vet hvorfor man liker noe. Det er samme person som står bak Skrot-Nisse, ja , men jeg må innrømme at når jeg ser det på youtube så husker jeg ikke dette fra barnetv.

      • Hmm etter å ha lest dette kjøpte jeg meg skrotnisse på cdon. Jeg kan vel ikke si at jeg er like begeistret i dag som jeg var den gang da…
        Men et artig gjensyn 🙂

Kommentarer?