Tilbakeblikk på 2012 – beste, værste og litt til….

Takk for 2012!

Mitt dårligste leseår på veldig lenge skal man dømme på antall bøker. 99 står det på listen, men det har likevel vært et helt all right leseår. Jeg har slitt med litt manglende leselyst, men den er tilbake nå. Jeg har lest en god blanding av krim, klassisk barnelitteratur, spenning og romaner. Derfor, en uhøytidlig kåring….

Årets beste: The Dogs and Wolves av Irene Nemirovsky (en enesteående forfatter)
Årets kjærlighetshistorie
: Vaclac & Lena av Hayley Tanner
Årets fantasy: Song for Eirabu 1: Slaget på Vigrid av Kristine Tofte
Årets langtekkelige
: Nattog til Lisboa av Pascal Merier
Årets etterlengtede: Bitterblue av Kristin Cashore (endelig, endelig – og det levde opp til forventningene)
Årets beste historie: The Blue Afternoon av William Boyd (oooh, Boyd! her glitrer du)
Årets klassiker: The Monk av Matthew Lewis
Beste krim: Last Seen Wearing av Collin Dexter og Dragning mot død av P.D. James (de eldste er best)
Årets mest spennende historie: En norsk spion av Aslak Nore (omtale kommer)
Årets Doris: Det femte barnet av Doris Lessing (dama fortjener en egen kategori, mer skal leses)
Årets biografi: Den unge Amalie Skram av Liv Køltzow
Årets norske: Kjerringa som ble så lita som ei teskje av Alf Prøysen

Det er tre bøker jeg ikke har skrevet om og som jeg leste i 2012. Disse kommer, to var noen gode bøker jeg fikk kneppet inn på slutten av året.

Hva med 2013?

Jeg håper leselysten varer. Jeg vurderer om jeg skal sette opp noen heftige utfordringer for 2013, jeg er i tenkeboksen. Jeg ønsker alle som er innom bloggen et strålende nytt år! Forhåpentligvis venter det oss mange fine historier mellom permene i 2013!

27 tanker på “Tilbakeblikk på 2012 – beste, værste og litt til….

  1. Et riktig godt nytt år til deg og!
    Det var en spennende liste med bøker du hadde listet opp, og en virkelig fin måte å gjøre det på!

    • Godt nytt år til deg også! Jeg synes det er vanskelig å kåre de beste, feks topp tre, alle bøker har sine egenskaper, så jeg liker best å gjøre det på denne måten..

  2. Dårlig leseår med 99 bøker? WOW! Jeg syns jo du har lest utrolig mange da!!! 🙂 Jeg syns kavalkaden din var så kjekk at jeg «kopierte» ideen hos meg selv. Kjekt å oppsummere hva jeg har likt i de forskjellige sjangerne! God idé! Nå skal jeg ta «Harens År» med meg i senga. Tidlig kveld…(det ble seint igår…)

    • He he, de siste årene har jeg lest (og hørt) mellom 120 og 130 bøker, så da blir 99 lite. Før jeg begynte å blogge leste jeg nok enda mere, men da telte jeg ikke. Spent på å høre hva du mener om Harens år, den har fått veldig gode omtaler rundtomkring!

      • Da spiser du bøker i høyt tempo! Og jeg som trodde jeg selv var «ille» 😀 Godt å treffe likesinnede. Jeg føler meg jo helt normal, hehe… Harens År ligger an til å bli veldig bra. Jeg har en liten ide om at Erlend Loe’s Doppler er sterkt påvirket av den godeste Paasilinna! Og jeg kåret Loe-boka som den merkeligste boka i 2012… Men underholdende annerledes og god!

      • Det er lenge siden jeg har lest noe Loe, man må være i riktig humør for å like de siste bøkene hans har jeg tenkt!

        Det er derfor det er så moro med andre bokbloggere, der er man ikke rar om man leser en bok om dagen! Morsomt!

  3. Årets Doris! Den likte jeg!
    Har akkurat lest ferdig Bitterblue og deler nok ikke helt din entusiasme. Leste akkurat omtalen din, og ser poengene, men for meg blir hun for dårlig på plott og handling (og jeg ser det du skriver om at forandring kommer innenfra, men det er bare det at det blir kjedelig…og så synes jeg hun gir for lite rom i boka til det hun virkelig er god på, nemlig lovestoryen.)

    • Når blir jeg spent på omtalen din! Du hadde jo en helt annerledes opplevelse enn meg på Fire også,jeg husker jeg tenkte at vi sannelig ikke kunne ha lest samme bok! Moro!

  4. Godt Nyttår.
    Må henge meg litt på Lise angående Bitterblue – det gikk så langsomt. Like faktisk Fire mye bedre. Irene har jeg skulle lest helt siden jeg begynte å lese lovord på blogger, tror jammen hun skal få egen kategori iår – så blir det ekstra synlig hvis det går enda et år uten Irene.
    Likte også denne kavalkadevrien.

    • Mulig det gikk langsomt, men jeg ville det skulle vare – jeg ville ikke ut fra den atmosfæren som Cashore beskrev! Fire likte jeg ikke sååååå godt uansett så der ser man, smaken er som baken.

      Hurra for egen kategori for Irene, det fortjener hun. Så bør hun jo leses da, de fleste bøkene hennes er jo korte også!

  5. Kjempefin oppsummering! Jeg misunner deg det store antallet bøker du rekker å lese / høre i løpet av et år! Gleder meg til å følge deg inn i det nye året også!

  6. 99 bøker er bra, og jeg likte godt oppsummeringen din 🙂 The Monk blir jeg bare mer og mer nysgjerrig på, så nå skal jeg lese omtalen din en gang til, så får vi se om den havner i handlekurven før jeg legger meg. Ønsker deg et godt nytt år, Karin!

  7. For en flott, og ikke minst utrolige variert, liste over favoritter fra 2012, Karin 🙂 Nå skal jeg lese litt mer om noen av bøkene du nevner her, for jeg har gått glipp av noen av omtalene dine skjønner jeg.

    Riktig godt nytt år til deg og dine.

    Har du forresten tips til noen flere gode barnebøker? Lillemor har jo vært utrolig glad i bøkene fra Fortellerforlaget(de med fuglelyder osv) som du tipset om. Nå fyller hun straks to og er veldig glad i å lese/kikke i bøker sammen med oss..

    • Takk!

      Jeg vet ikke om du fikk med deg dette innlegget:https://karinleser.wordpress.com/2012/12/07/julegavetips-kokos-og-nilsen-norske-barneboker-under-treet/
      men der vil jeg tro det er noen aktuelle bøker. Kokos har vært veldig populær her denne høsten (lille frøken Hysj ble to i sommer). Nå har vi begynt å se litt på bøkene hvor disse karakterene egentlig kommer fra, nemlig de om Karsten og Petra. Da er det fint å kjenne igjen noen av kosedyrene! Ellers så har det siste året vært noen bøker som har populært vært bøkene om Tassen. De ser utrolig kjedelig ut, sett fra voksenøyne, men de har vært veldig populære. De har klaffebøker, bøker med lyd og lydbøker i tillegg til ordinære kartonerte bøker. De anbefales!

  8. Godt nyttår til deg også! Nemirovsky skal jeg lese i februar i forbindelse med lesesirkelen og satser på at jeg liker den bedre enn Hett blod, for den syntes jeg var ganske intetsigende. 99 bøker på ett år er virkelig imponerende, og du har jo lest mange gode bøker også. Jeg gleder meg til mange omtaler i 2013!

    • Håper du liker Nemirovsky, selv om jeg synes Storm i juni ikke er den beste. Men den er veldig bra, veldig bra. Jeg er misunnelig på de som ikke har lest så mye av Nemirovsky, de har så mye godt i vente:-)

  9. Tilbaketråkk: Godt nyttår! « KNIRK

Kommentarer?