Dragning mot død av P.D.James

Årets høydare denne påsken ble en gammel kjenning. Phyllis Dorothy James fikk sitt internasjonale gjennombrudd med Dragning mot død eller A Taste for Death som den heter på originalspråket. Boken er nummer sju i rekken om Dalgliesh og som introduserer oss  for hans kvinnelige kollega Kate Miskin.

I en kirke i London finner en eldre dame og en ung gutt to døde personer. Kirkens prest kjenner igjen begge to. En uteligger og en nylig avgått minister. Er de drept? Hvem drepte hvem? Sir Paul Berowne etterlater seg kone nummer to, en datter som forlengst har forlatt redet og en mor som tross i sin lavmælte sorg lyver.

Dragning mot død.

I løpet av 460 sider gir P.D.James oss et godt innblikk i England anno midten av 80-tallet. Hele romanen er en studie i klasseskiller, forskjellige miljø, i politikk og i kvinners kamp for å bli godtatt som likeverdig.

Det er to lik, to døde. En uteligger og en baron.

Adam Dalgliesh blir satt på saken, for å håndtere en ministers død. Uteliggeren glemmer vi, selv ikke en dreven etterforsker som Dalgliesh tror at saken kan løses ved å se oppsøke uteliggerens eventuelle pårørende eller ved rekonstrusjon av hans siste timer. Elegant forsvinner han, det er som om han ble myrdet for å vise, at selv i døden har din (families) adresse alt å si.

Dalgliesh er også elegant. I etterkant ser jeg hvordan han manøvrer seg fra sørgende adlige, til opprørske ungdommer og byråkratiske elskerinner. Jeg ser at Dalgliesh egentlig ikke er viktig, han er som et spøkelse som glider fra den ene til den andre for å fortelle en historie. Den ytre Dalgliesh skjer det ikke så mye med, han er fortsatt alene og det er flere år siden hans siste diktsamling kom ut. Den private Dalgliesh kommer i bakgrunnen i denne romanen.

«Dere finner herr Halliwell der oppe.» Og som for å unnskylde den formelle tonen, la hun til: » Han var serjant ved avdøde Sir Hugos regiment. Han har vært dekorert for tapperhet. Kanskje Lady Ursula har fortalt det. Han er ikke noen hvilken som helst sjåfør og altmuligmann. Og hva, tenkte Dalgliesh, tenkte hun seg egentlig at hvilken som helst sjåfør og altmuligmann skulle være, i vår demokratiske tid?

De to som finner liket er står begge to litt utenforsammfunet. Den unge gutten Darren og den eldre frøken Wharton har funnet et vennskap og kommet litt bort fra den ensomheten som de omgis av. Ensomme er de mange av karakteren i romanen, det kommer til syne i deres håndtering av Berownes død.

Men et mord hadde aldri noe siste offer. Ingen som var berørt av Berownes død, ville noen gang bli helt den samme igjen, han selv, Massingham, Fader Barnes, Darren og til og med ded den stakkars frøken Wharton. Kate visste utmerket godt. Hvorfor skulle hun selv være noe unntak? De forslitte frasene virket uekte på ham allerede mens ha sa dem.

P.D.James sine skildringer av avhørene får godt frem hvor vanskelig det er å trå riktig og dilemmaene til etterforskerne. Menneskenaturen er lunefull, Adam, Kate og deres kollegaer får erfare dette.

Dragning mot død var en intens bok å lese, det er en historie som krever hele deg som leser. Den fortjener din fulle oppmerksomhet. Dette er ikke en lettlest krim, ei heller en bok som slukes på en dag. Det er en leseopplevelse fra øverste hylle.
—-
Boken er kjøpt selv.

6 thoughts on “Dragning mot død av P.D.James

  1. Veldig god omtale av en bok jeg fikk veldig lyst å lese! Jeg leser sjelden krim, men har lest noen av PD James og syns hun er så utrolig bra. Så denne skal jeg få med meg 🙂
    Ellers er jeg en stor Agatha Christie fan!!

    • Om du skal bare lese en bok (til) av P.D. James så anbefaler jeg denne. Den er blant de jeg har lest den beste. Her får man alt man vil ha av en bok og det er sannelig ikke hverdagskost.

  2. Hun skriver veldig godt, og det er alle analysene hennes som gjør det så bra. Jeg har funnet ut at det er vanskelig å lese James-bøker raskt, da forsvinner hele poenget. Denne har jeg ikke lest, men jeg legger meg det på minnet til neste gang jeg skal lese noe av henne.

  3. Tilbaketråkk: Tilbakeblikk på 2012 – beste, værste og litt til…. | Hysj! Lesing pågår

Kommentarer?

