Pop-up-uke: Charlie og sjokoladefabrikken av Roald Dahl og med illustrasjoner av Quentin Blake

charlie omslagFørste bok ute i min pop-up-uke er Charlie og sjokoladefabrikken, en velkjent historie fra Roald Dahl. Jeg vil tro at mange av mine lesere hadde Dahl som en favoritt opp gjennom barneårene, selv må jeg innrømme at jeg ikke var en veldig stor fan.

Historien er en forkortet utgave av boka om Charlie og kom ut i 2011. Den norske versjonen er basert på en oversettelse av Oddmund Ljones. Historien er kjenner kanskje de fleste, men vi møter altså unge Charlie som bor sammen med sine foreldre og to par besteforeldre i en by hvor Willy Wonka har en sjokoladefabrikk. De har veldig lite penger og ingenting til overs for det som Charlie liker aller best – sjokolade.Willy Wonka bestemmer seg for å holde en konkurranse og putter gullbilletter i  fem sjokoladeplater og de som finner disse får lov å til å komme på besøk til fabrikken. Tilsutt klarer Charlie å få tak i den siste gullbilletten og dermed blir det en tur til den magiske sjokoladefabrikken for Charlie og de andre vinnerne.

Boka er illustrert av Quentin Blake, en mann som jeg tror alle som har lest Roald Dahl kjenner. For meg er hans illustrasjoner Dahl sine historier om dere skjønner hva jeg mener. Jeg synes at han klarer å fange Dahls sine absurde, magiske og litt rare historier veldig godt.

Boka består av flere overraskelser, den har pop-up-tegninger, men også klaffer man kan dra i, klaffer man kan åpne for lese mer og hjul man kan spinne rundt. Her må man passe på for å ikke gå glipp av noe!

Her er noen smakebiter fra boka:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Møt Charlie og hans familie!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Gullbilletten til Charlie, endelig fikk han også en billett…

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Og dagen er kommet for et besøk hos den fantastiske sjokoladefabrikken til Willy Wonka!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Med et (pedagogisk) fingerspråk vil illustrasjonene bevege seg.

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Umulig å yte disse bøkene rettferdighet når man skal ta bilde. Glassheisen er i alle fall høy!

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Klaffer som kan åpnes.

Jeg merker jeg blir mer fenget av historien av å lese en slik pop-up utgave enn å lese den ordinære boken. Jeg synes alle de små detaljene er ett pluss. Minuset med boka er naturligvis at den er basert på en forkortet versjon av originalen. I utgangspunktet er jeg skeptisk til slike forkortelser, men om jeg er realistisk så ser jeg jo at i slike settinger kan det ha noe for seg. Hva tenker du om forkortete utgaver?
——
Boka er kjøpt selv.
PS: Min ukentlige spalte Barnemandag utgår denne uken, tilbake neste uke!

11 tanker på “Pop-up-uke: Charlie og sjokoladefabrikken av Roald Dahl og med illustrasjoner av Quentin Blake

  1. For en flott bok. Som superleser i barnehagen ser jeg at denne må snopes inn sporenstreks. Takk for supert tips. Jeg har til nå nesten bare dårlige erfaringer med forkortede bøker, men ser selvfølgelig at det må til av og til.

    • Jeg tenker til høytlesing og småbarn så er det jo forsåvidt greit med forkortete utgaver. Sikkert supert med slike bøker til bruk i barnehagen, i alle fall når de når en viss alder og ikke drar for hardt i klaffene.

  2. Tilbaketråkk: Pop-up-uke: Peter Pan gjenfortalt av Libby Hamilton | Hysj! Lesing pågår

  3. Tilbaketråkk: Pop – up bonanza! | siljes skriblerier

  4. Var veldig glad i Roald Dahl, og spesielt i Mathilda boka. Men Charlie og sjokoladefabrikken har jeg ikke lest mye som liten, den har jeg blitt kjent med i voksen alder. Særlig gjennom filmen med Johnny Deep i hovedrollen, litt rar men morsom film. Kjempefin bok, likte illustrasjonene, du velger skikkelig fine pop up bøker. Liker egentlig best å få hele historien, helst originalen, og ikke den forkortede. Men i denne settingen skjønner jeg den blir kortet ned litt, og tror ikke det ville plaget meg så mye. Mye tekst, så regner med den er ment for litt større barn, en de forrige bøkene.

    • Er ment for et eldre publikum ja, jeg vil tro at den passer best for de som leser Roald Dahl eller introduksjon for de som skal starte å lese ham. Jeg har dessverre ikke hele boka så jeg kan ikke sammenligne teksten heller, men de har sneket inn ganske masse tekst inn i boka. Kanskje denne typen bøker også kan være til en god introduksjon for de som sliter litt med å lese selv. Det er kanskje lettere når teksten er blitt brutt litt opp og man har forskjellige aktiviteter i tillegg?

  5. Tilbaketråkk: Pop-up-uke: Avslutning og gjesteopptredener | Hysj! Lesing pågår

Kommentarer?