Looking for Anne of Green Gables

looking forAkkurat nå leser jeg historien om Anne fra Bjørkely. Irene Gammel har skrevet boka Looking for Anne of Green GablesThe Story of L.M. Montgomery and Her Literary Classic. Her er et lite utdrag fra boka:

Maud was thirty years old when she wrote Anne of Green Gables in 1905, and thirty-three when it was published. Already there was some gray in her hair, and the conflict between youth and agewas raging inside. She had been working like a Trojan to combat her feeling that she had failed in life. We know that Maud was an addictive diarist who nostalgically dwelled on the past, letting the it shape the present. But she was also ruthless in burning and discarding old letters, documents, diaries and notebooks. The documents we have  available today – journals, scrapbooks, photographs, and letters – do not contain the original notebooks that Maud used for her fiction writing. Only the distilled version that she wanted us to see was alloweed to survive. And yet she has also left a few clues behind, as if she wanted to be found out, teasing us with little snippets of revelations.

4 thoughts on “Looking for Anne of Green Gables

  1. Takk for tips! Eg elsker Anne frå Bjørkely, og leste alle bøkene på vidaregåande. Det begynner å bli nokon år sidan, så gjenlesing ringer i det fjerne:-)

    • Jeg leste hele serien på nytt igjen for akkurat ti år siden! Det var stas. Definitivt annerledes, men den første boka var fortsatt veldig bra. Resten av serien synes jeg ble dårligere for hver bok egentlig men jeg klarte ikke å legge de fra meg.

  2. Hun høres ut som en trøblete sjel, denne forfatteren, men jeg føler med og identifiserer meg, som langt over 30, er det vanskelig å ikke henge seg opp i alt man skulle ha gjort, selv om man vet at man neppe hadde gjort det på runde2 heller. Det bare virker sånn når man tenker tilbake.
    Har lest første bok mange ganger – og resten en eneste gang, ergo husker jeg kun tv-serien når jeg tenker utover enern.

    • He he, ja, det kommer til et tidspunkt hvor man hverken er ung eller lovende i noe som helst:-) TV-serien husker jeg også mye, kanskje bedre enn bøkene. Jeg leste nok bare de seks første som ung også, på engelsk er det jo bøttevis av de. Serien gjorde et veeeeldig sterkt inntrykk, jeg husker den gikk på søndagskveldene og da den var ferdig så lurte jeg på hvordan jeg skulle klare å vente til neste ukes episode.

Kommentarer?

