Den ENE boka du bør kjøpe på Mammutsalget

Jeg kunne ha skrevet liste opp og liste ned med anbefalinger til årets Mammutsalg, men jeg skal gjøre det enkelt. Jeg skal fortelle deg om den ene boka du bør ha med hjem fra årets salg.

Léon og Louise av Alex Capus

leon og louiseLéon og Louise er en usentimental kjærlighetshistorie uten klisjer og overtydelig språk.. Léon og Louise møtes under 2. krig, men under et angrep kommer de fra hverandre og Léon blir senere fortalt at Louise ble drept. Når de møtes igjen er Leon gift. Jeg skrev blant annet følgende om boka på gamlebloggen min i 2011:

Romanen om Léon og Louise er en fortelling om hvordan storpolitikk forselger skjebner. Det er en historie om å miste – og få. Det er en historie om at ikke all kjærlighet er A4. Jeg liker slike historier, jeg liker å lese om par som møtes, som mister hverandre og møtes igjen. Og igjen. Jeg liker alle kjærlighetshistorier, spesielt de med motstand. I romaner vel og merke.
Léon og Louise kommer nok ikke dessverre til å bli en bestselger. Dette fordi 1) den utgis på et lite forlag 2) den er oversatt fra tysk  og 3) den blir frontet som en kjærlighetshistorie. Det gjør meg litt trist. Den er så uendelig mye mer. Romanen kommer ikke til å endre ditt liv, men om du leser den tror jeg du får en fin reise.

 

Forfatteren Alex Capus er fra Sveits, skriver på tysk og har hatt flere bøker på bestselgerlistene både i hjemlandet og i Tyskland. Han er også oversatt til flere språk.

Om du fortsatt ikke er overbevist – du kan lese mer om boka på Oversetterbloggen, Solgunn har også skrevet om den og det samme har Moshonista, alle begeistret for denne lille boka.

Les!

(Flere tips til Mammutslaget finner du på bloggene Artemisias Verden, Bokelskerinnen og Bokbloggeir – noen flere?)

6 tanker på “Den ENE boka du bør kjøpe på Mammutsalget

  1. Ja, den var god, og vel verd det som eneste bok.
    Og takk for at du bare anbefalte ei bok, blir så svett av å se alt man kunne lest og kjøpt.
    (hvis jeg nå var ei sånn ei som handlet på mammutsalg, inbetween lesereks. bibliotek, loppis og amazon, faller mammut rett og slett gjennom – både på pris og utvalg.)

    • Jeg er enig i at det ikke er billig, men som alltid er det noen bøker jeg skal ha, det er ikke alle romanene som har vært på salg før:-) Og ja, jeg blir også veldig svett av lange lister og jeg ville gjerne fremheve denne boka:-)

  2. Hei, siden du mener at denne er den ene boka en bør kjøpe på mammutsalget så skal jeg se etter den. Ikke sikkert jeg kommer til å kjøpe den, men jeg må se og ta på den i hvertfall 🙂 Takk for et fint tips!

Kommentarer?