Se, døden på deg venter

se døden på deg venterSå, endelig var det tid for en ny roman av Maria Lang. Se, døden på deg venter er den femte romanen om hobbyetterforskeren Puck og kriminalkommisær Christer Wijk. Har du ikke lest de foregående bøkene? Da synes jeg du skal gjøre det – og kanskje komme tilbake til denne omtalen når du er ajour.

Puck kjeder seg hun, hun står fast i sin avhandling om feministen og forfatteren Fredrika Bremer. Mannen Einar jobber masse og mest interessert i historiske dokumenter.

En dag møter Puck tilfeldigvis en gammel venn på gaten. Paul Sandvall har fått seg jobb som  intendant på Drottningsholmteater og han inviterer Puck til å tilbringe tid sammen med de som skal stå på scenen på den gamle operascenen. Sandvall har fått med seg flere kjente svenske stjerner, men med på kjøpet har han også fått intriger og begjær så det holder. Det tar ikke lang tid før en av stjernene blir funnet drept.

Puck bistår naturligvis politiet med mordsaken, men det tar ikke lang tid før hun selv er i fare. Vil Christer Wijk rekke å komme hjem fra ferie i tide?

Faste lesere av denne bloggen vet at jeg digger Maria Lang sine krimromaner, det er som å få godis i posten når en ny bok kommer. Denne boka føler mye av oppbyggingen som man kjenner fra før av, Puck roter seg stadig bort i et nytt miljø, et mord skjer og Christer kommer til hennes unnsetning.

Mer spennende enn selve mordmysteriet, som i denne boken er ok men ikke så mye mer, er Lang sine oberservasjoner og miljøbeskrivelser. Jeg synes hennes beskrivelser av hva som skjer har enn viss skarphet over seg. Beskrivelsene er enkle, men jeg har ikke problemer med å se det hele for meg. Beskrivelsene av noe så enkelt som karakterenes klær levendegjør det hele for meg.

Likevel, Lang er kanskje best på forholdet mellom mann og kvinne. Hun klarer å formidle mye bare ved hjelp av noen få setninger, og som tidligere er denne boka spekket med begjær. Puck og Einar har nå vært gift en stund og la oss si det slik at det må jobbes med den store gnisten. Jeg merker at Puck og Einar og hva som skjer videre er en av grunnene til at jeg venter på neste bok i serien.

——–
Omtalen er basert på et leseeksemplar jeg har fått fra forlaget.

8 tanker på “Se, døden på deg venter

  1. Jeg digger Maria Lang sine bøker jeg også og er helt ajour. Begynte på denne i dag og jeg merket med det samme at forholdet mellom Puck og Einar har «kjølnet» litt i forhold til tidligere bøker. Har ikke kommet lengre enn 60 sider ut i boken og regner med å få lest den ferdig i morgen, ser frem til å lese videre.

    • Vel, jeg skal ikke garantere deg at du liker serien, men jeg ville ha startet med bok nummer en. Noe av det jeg liker best er utviklingen av forholdet mellom de faste karakterene og det går man litt glipp av.

    • You just made my day:-) 🙂 Jeg har vært på utkikk etter flere av bøkene hennes på loppis, men sålangt har jeg bare funnet en, Albertas arv som jeg skrev om i fjor. Tusen takk for lenke!

  2. Denne ligger klar – høyt oppe i lesebunken, derfor måtte jeg skumme. Fikk derimot med meg at det måtte jobbes med gnisten. Ahh, denne Einar, som er så lettantennelig når det kommer til blondiner…….., men sine ekteskapelige plikter sliter han altså med..

Kommentarer?