Biografisirkelen: Hulda Garborg – forfattaren og feministen

Så gjør vi klar for runde 2 i Moshonista sin lesesirkel om biografier, denne gangen med temaet Skribenter.

hulda garborgJeg plukket med meg Sigrid Bø Grønstøl sin biografi om Hulda Garborg med meg hjem fra biblioteket. Garborg, Hulda that is, er et av disse navnene jeg ikke vet så mye om. Var det ikke noe med bunader?? Kona til Arne?? Jeg tenkte at denne boka ville være en fin introduksjon til en litt glemt forfatter.

Hulda Garborg ble født i 1862 på en større gård på Hedmarken. Dessverre så måtte hun tidlig forlate hjemgården og bodde ei stund på Lillehammer før hun kom til Kristiana. Der møtte hun Arne Garborg som hun etter hvert giftet seg med. I 1898 bosatte de seg på Labråten i Asker hvor de holdt hus også for mange av sine kunstnervenner. Hulda Garborg gikk bort i 1934.

Hun skrev over 40 bøker i sitt liv og var en særdeles produktiv forfatter. Hun skrev ikke bare romaner, men også lyrikk, skuespill og sakprosa. I sistnevnte kategori var hun spesielt opptatt av matlaging, husstell og bunader.

Boka Hulda Garborg – forfattaren og feministen er egentlig ikke en tradisjonell biografi. Forskeren og forfatteren Grønstøl har selv tatt utgangspunkt i at hun blir overrasket når hun kommer over Garborg sin omfattende produksjon. Er disse bøkene relavante for i dag? Og hvorfor er ikke Hulda mer kjent i dag?

Jeg leste denne boka i begynnelsen av juli. Nå er den tilbake på biblioteket og jeg er her og dette blir derfor litt knotete. For ordens skyld, det er ikke boka som er knotete, den er relativ kort men inneholder så masse informasjon at det nesten tyter ut gjennom den. Der  fikk jeg plutselig et bilde av litteratur- og feministteoriene som kjemper om å komme seg ut gjennom permen – fnis, litt avsporet der.

Etter at jeg ganske kjapt var ferdig med de første leveårene til Hulda så datt jeg av. Dette var dessverre ikke den introduksjonen til Garborg sitt liv og som jeg hadde sett for meg. Grønstøl tar ganske raskt utgangspunkt i Garbrog sine verker og diskuterer personen Garborg ut fra hennes egen samtid. Det er gjort både presist og skarpt, men jeg har dessverre ikke bakgrunnen til å følge. Eller hodet til å holde rede på alle og alt som nevnes. Jeg nikket og leste videre, men til syvende og sist sitter jeg igjen med en eneste tanke. Og det er…

Jeg vil lese noe av Hulda Garborg!

Ja, for selv om jeg ikke husker noe særlig om det som jeg leste så ble jeg skikkelig nysgjerrig. Og om noen år, når jeg faktisk har lest noe av fru Garborg, så skal jeg finne denne her boka på loppis og lese den igjen. Det gleder jeg meg til.
——–
Boka ble lånt på biblioteket.

PS: Lenker til flere omtaler av biografier finner du her.

11 tanker på “Biografisirkelen: Hulda Garborg – forfattaren og feministen

  1. Du skriver det jeg bare svakt fornemmet da jeg satt og bladde i Hulda og ikke helt greide å bestemme meg for sirkelskribent. Jeg er glad du sier at boka ga det lyst til å lese Hulda for da er jo ‘biografien’ en suksess og biografen har gjort jobben sin. Ikke som dengang jeg leste Bjørn Dæhlie biografi og mistet sansen for skinorge. Det eneste jeg sitter igjen med er at han var småhoven og likte å skyte småfugler. Det var et massivt fall from grace.

    Jeg tror jeg også må lese Hulda, må kommer til å gjøre det – etter deg.
    (visste ikke at hun drev med bunader engang, trodde det bare var Mari Maurstad som drev med slikt.)

  2. Denne boka har jeg veldig lyst til å lese, så det var koselig å lese litt om den. Sigrid Bø Grønstøl er visst framifrå! Leit du falt av, men håper du husker Hulda neste gang du er på biblioteket. Det skal i alle fall jeg:)

  3. Hulda må jeg innrømme jeg ikke hadde hørt om tidligere, men må nå innrømmet at jeg har lært litt hvem hun er gjennom anmeldelsen din. Ble mer nysgjerrig på forfatteren en biografien, noterer henne ned. Kanskje man snubler over noen av de mange bøkene hennes en gang man er på loppis:) Takk for tips!

    • Jeg skjønner veldig godt hva du mener. J eg kunne godt tenkt meg å være med i mange av de samlesningene som foregår, men tiden strekker ikke til. Før bloggingen leste jeg alltid masse biografier så det er fint å finne frem denne sjangeren igjen.

  4. Jammen meg, nå må visst jeg også lese både om og av Hulda Garborg! Og jeg som trodde at det komme jeg ikke til å ville noen gang … (lider av litt sånn feminismefordommer her, men boka er dog notert!)
    Ha ein glitrande glad dag!
    Pia

Kommentarer?