Hulda!

2013-08-18 19.02.41På mitt forrige innlegg fikk jeg en kommentar om at jeg burde huske på Hulda Garborg neste gang jeg er på biblioteket.  Så jeg ville bare si at Hulda er ikke glemt. Men jeg tenker at Hulda er til for å eies.

I går fikk jeg nemlig min første roman av Hulda Garborg, det var en del av en bursdagsgave fra mine to småsøstre, som ikke er fullt så små lenger.

Romanen heter Hildring og er utgitt i 1931. Er det noen der ute som har lest den? Eller noe annet av Hulda Garborg?

Det virker som det er noen år siden Hulda Garborg har blitt gitt ut nå, men nå ser jeg til min store glede at Vidarforlaget har startet å gi hennes romaner, lyrikk og skuespill ut på nytt. I fjor kom skuespillene Mødre, Rationelt Fjøsstell og Edderkoppen.

Jeg ser at utover høsten er det planlagt en rekke utgivelser, blant annet av kokeboka (med mer) Heimestell og nettopp romanen Hildring. Moro! I tillegg har det i løpet av de siste årene kommet flere bøker om nettopp Hulda Garborg, så jeg kjenner på meg at dette blir et interessant bekjentskap.

Kommentarer?

