Fine omslag – igjen….

De som leser bloggen min fra tid til annen vet jo at jeg er litt ganske opphengt i omslag. Det optimale er en veldig god leseopplevelse samlet mellom et vakkert omslag. Heldigvis er det ikke bare utenlandske forlag som frister med klassikere i nye drakter. Gyldendal startet i fjor en klassikerserie. To ganger i året gir de ut fire klassikere i nye omslag. Høstens slipp var fire forfattere som alle har fått et 60-tallsinspirert design.

Hvordan kan man ikke blir inspirert til å lese disse bøkene?

glassklokken

Glassklokken av Sylvia Plath. Denne har jeg – på engelsk, men vil gjerne ha denne norske versjonen også i bokhylla.

bålet

Bålet av Bergljot Hobæk Haff. Ukjent roman av en kjent forfatter, denne har jeg ikke lest av Haff.

det synger i gresset

Fantastisk roman av Doris Lessing, debutromanen Det synger i gresset. Anbefales!

korsvei i jungelsen

For meg både ukjent roman og ukjent forfatter. Korsvei i jungelen er skrevet av Solveig Christov. Kanskje den romanen av disse fire jeg ble mest interessert i å lese.

5 tanker på “Fine omslag – igjen….

  1. Jeg er hellig overbevist om at omslag er endel av papirbokas redning. Noen synes jeg bare blir lekrere og penere. De har den klassikerserien på Eldorado som ser ut som gummiert lær? Og ikke minst de omslagene (også eldorado) der tunge mursteiner ser ut som pulpfiction. Hardy feks, plutselig ble han tabloid og fristende.

    • Den klasssikerserien er fin, spesielt den Persuasion utgaven. Mmmmhha, ja tror nok fine omslag kan være med og redde papirboka. Jeg merker at jeg blir mer og mer opptatt av rammene rundt gode historier også. Problemet er nesten å velge seg ut en serie, mange klassikerne finnes jo i så mange forskjellige serier som er fine. God helg til deg.

Kommentarer?