Ken Follett: Kjempenes fall

Egentlig hadde jeg tenkt å skrive om en annen bok i kveld. Men i formiddag fullførte jeg mursteinen Kjempenes fall av Ken Follett og men den friskt i minne er det egentlig ikke noe valg.

Korte fakta. The Fall of the Giants eller Kjempenes fall kom ut på norsk i 2010. Boka er den første i en planlagt trilogi. Folletts tanke er at man følger fem familier, russisk, amerikansk, engelsk, tysk og walisisk gjennom hele 1900-tallet. Den første boka starter i 1911 og ender kort tid etter 1. verdenskrig. Bok nummer to kommer ut på norsk i midten av september og heter Vinter over verden. Den engelske tittelen er Winter of the World.

Billy og Ethel Williams vokser opp i et gruvesamfunn i Wales. Deres far er en aktiv fagforeningsmann, streng og religiøs. Ethel jobber hos jarl Fitzherbert, til daglig kalt Fitz, på hans walisiske eiendom. Fitz er kun 28 år, Englands niende rikeste mann og gift med en russisk fyrstinne; Bea.

Han hadde ikke gjort noe som helst for å tjene pengene. Han hadde simpelthen arvet jordeiendommer på tusenvis av mål i Wales og Yorkshire. Gårdene var det ikke noe særlig penger i, men det var kull under dem, og ved å lisensiere ut utvinningsrettighetene var Fitz’ farfar blitt eventyrlig rik. Gud ville opplagt at familien Fitzherbert skulle herske overs ine medmennsker og bo i dertil passende stil, men Fitz syntes ikke han hadde gjort stort for å rettferdiggjøre Guds tillit til ham.

Fitz sin søster Maud er forelsket i den tyske Walter von Ulrich som frekventerer de samme sirklene som Maud. Med  den spente stemningen mellom England og Tyskland er ikke de respektive familiene særlig begeistret for tanken om et giftemål. Maud er ung, bestemt kvinne, som bruker mye av sin tid å jobbe for bedre rettigheter for kvinner og ikke minst stemmerett. En ung amerikaner som også er en del av denne kretsen er Gus Dewar. Dewar er sønn av en amerikansk senator og jobber nå som rådgiver i Det hvite hus. I St. Petersburg er de to brødrene Grigorji og Lev sammen om alt etter at foreldrene døde. De har endelig skrapt sammen penger til Grigorji sin billett til USA når Lev havner i trøbbel.

Ambisiøst er en god beskrivelse på Ken Follett sitt prosjekt. I positiv forstand. På sin nettside kaller Ken Follett seg for master storyteller og det er egentlig en veldig god beskrivelse. I sine bøker forteller han utrolig gode historier og denne er ikke noe unntak. Med utgangspunkt i et knippe unge mennesker så fortelles den vestlige verdens historie før, under og etter 1. verdenskrig.

Med flere fortellerstemmer er det fort gjort å få favoritter. Selv likte jeg godt historiene til Ethel og Maud, samtidig som Gus Dewar er en karakter som vokser gjennom hele boken. Ethel og Maud er forøvrig et veldig godt bilde på Storbritannias klassesamfunn. De kan jobbe sammen for en god sak, men når siste ord skal sies er det ikke arbeiderklassejenta Ethel som får siste ord. Delene som utspiller seg «i skyttergravene» er ikke like interessante, men det politiske spillet rundt krigen er derimot interessant. Jeg burde virkelig lese meg opp på 1. verdenskrig snart.

I en roman med så mange skjebner må forfattere være forsiktig med tilfeldigheter, Follett har to som jeg henger meg opp i og som gjør historien mindre stødig. På 920 sider er dette dog tilgivelig.

Som tittelen sier så handler dette om en verden i endring. Når noen faller så er det andre som reiser seg. I denne romanen er det den russiske gutten som kommer seg over til det lovede land, men også søsknene Billy og Ethel. Fra kullgruvene i Wales kommer de seg videre. Vi får et godt innblikk i gruvesamfunnet. 13 år gammel må Billy gå ned i gruvene, alene med følge av kun Jesus. Etter hvert som karakterene går videre havner man ofte i London. Naturligvis, det er der det skjer. Samtidig sluttet ikke folk å leve i gruvesamfunnene, ikke alle havnet i London. Det er lett å tenke at 1900-tallet var århundret der det gikk oppover med alle, men slik var det jo naturligvis ikke. Jeg skjønner jo at det nødvendigvis ikke gir den riktige dynamikken i en bok å ha med en karakter som ikke foretar noen form for klassereise. Jeg klarer ikke helt å befri meg fra tanken om at historien ikke hadde vært like god da.

Follett har levert super underholdning med Kjempenes fall. Jeg gleder meg til september og neste bok i serien!
——
Boka er kjøpt selv.

17 tanker på “Ken Follett: Kjempenes fall

  1. Veldig fin omtale 🙂 Som jeg kommenterte tidligere,jeg gleder meg veldig til neste bok. Som du selv påpeker er det selvsagt litt «småplukk» som kanskje kunne vært annerledes, synes likevel (som deg) at det ikke ødelegger for bokens handling. Er så glad fordi du du likte boka! Nå får vi bare vente i spenning 🙂

    • Småplukk må man kanskje bare gjøre regning med, det er mye som skal «gå opp». Kjenner at jeg er ordentlig spent på hva som skjer videre, leste omtalen for den neste boka, det virker som det fortsetter med den neste generasjonen. Det blir spennende!

  2. Takk for bra omtale! Denne boken har vært på leselisten min veldig lenge, men jeg har liksom ikke kommet meg så langt at jeg har lest den. Tror kanskje jeg skal sette den litt høyere på listen nå…

  3. Flott anmeldelse! Takk for tipset! 🙂 Dette er første anmeldelse jeg har lest av denne boka. Kanskje mange vegrer seg for å begynne på den pga lengden….
    Jeg har snust litt på «Stormenes tid», og kommer til å lese den etterhvert. Mulig jeg må lese «Kjempenes fall» også.

    • Min favoritt er Stormenes tid eller Pillars of the Earth som den heter på engelsk. Men egentlig vil jeg tro at Kjempenes fall er en lettere roman.

      Jeg har selv vært litt skeptisk mot å starte på Kjempenes fall på grunn av lengden. Men den ble lest ut på mindre enn en uke!

  4. Jeg stålsatte meg meg før jeg gikk inn hit – påkledde meg jernviljen og tenkte at uansett hvor godt du likte den og hvor karingyrisk du var passer det ekstremt dårlig med Follettmurstein nå. Jeg hadde ikke lyst til å lese den og hoppet nesten over hele innlegget – det er mye skumlere nå for kindlefingren lever sitt eget liv.
    Jeg tror jeg berget – god omtale til tross – Follett får vente en stund til.

  5. Tilbaketråkk: Vinter over verden av Ken Follett | Hysj! Lesing pågår

Kommentarer?