Sense and Sensibility av Jane Austen

sense og sensibilityFor 15 år siden avskrev jeg Sense and Sensibility som Jane Austen kjedeligste roman. Enten var jeg i svime på tiden eller så har jeg endret syn på hva som er kjedelig. For Sense and Sensibility er langt fra kjedelig, den er humoristisk og spinner rundt det evige spørsmålet om man skal velge (partner) ut fra fornuft eller følelser.

Søstrene Elinor, Marianne og Margerete blir sammen med moren, Mrs Dashwood, tvunget til å forlate sitt hjem da faren dør og broren tar over Norland Park. De flytter til et lite hus i Devonshire hvor de snart blir blir kjent med flere som bor i området, blant annet Colonel Brandon som får et godt øye til Marianne. Elinor savner brorens svoger, Edward Ferrars som hun kom godt overens med i den siste tiden på Norland Park. Marianne derimot blir ganske fort trukket mot den kjekke Willougby som dukker opp for besøke sin eldre tante som bor ikke langt fra jentene.

Fornuft eller følelser?

Er ikke det et evig spørsmål?

Søstrene Elinor og Marianne er svært forskjellig, Marianne er åpen, følsom og med et kreativt sinn. Elinor er mer vaktsom, praktisk,  følelsene er ikke like tydelig selv for de som står henne nærmest. Heldigvis, både for Elinor og Marianne er ikke valgene like svart/hvitt.

Det trenger kanskje ikke å være enten eller?

Heldigvis ikke og det viser Jane Austen godt med slutten på sin bok. Selv en romantisk sjel som Marianne kan velge med fornuft og likevel ende opp med varme følelser. Eller kanskje er det en person som legger fra seg ungdommens naïvitet Austen skildrer?

Sense and Sensibility har flere episoder som jeg vil kalle episke. Ganske tidlig i boka er det en samtale mellom jentenes bror og hans frue, hvor de diskuterer hvor mye jentene og moren skal få å leve for. Hadde det vært et teaterstykke kunne akten hatt undertittelen «Grådighet satt i system».

Forviklinger måtte det ha vært mye av tidligere – spesielt når ting ikke kunne sies rett ut. I en liten periode tror Mrs Jennings (er det ikke?) at Elinor er forlovet med Colonel Brandon, Elinor og Mrs Jennings holder en lengre samtale hvor de snakker om helt forskjellige ting. Jeg ble rent fnisete, jeg må innrømme at Sense and Sensibility overrasket.
——–
Lydboka er kjøpt selv.

6 thoughts on “Sense and Sensibility av Jane Austen

  1. Da jeg leste Mansfield Park første gang var jeg ikke særlig imponert, men da jeg leste den om igjen for ikke så lenge siden likte jeg den veldig godt. Kanskje fordi jeg skjønte ironien og dermed ble leseopplevelsen helt annerledes. Nå har jeg lyst til å kaste meg over alle bøkene hennes, kanskje Sense and Sensibility blir den neste 🙂

  2. En av mine favoritter. Som jeg skriver hver gang jeg ser en Austenpost
    Disse dialogene er eminente og overfladisk grådighet svært utbredt. Broren, horrible Lucy og grusomme Willoughby. Altfor mange følelser, og ikke minst følsomhet (iflg. Jane) er en uting, og jeg finner det svært fornøyelig i lys av at jeg sitter og hører på Rosie Project, der aspergerhelten nettopp har fortalt meg at han alltid blir kritisert pga mangel på og hvor lite styrt han er av følelser.
    Jeg mistenker at følelsene kommer til å få stadig større plass utover i boka.

  3. Fornuft eller følelser etter som! Som folk flet handler vi på følelser før vi rekker å tenke. Men når man har tenkt lenge nok over det, er det kanskje også mest fornuftig å følge det man føler. Man skal elske valget sitt. For begges skyld. God lesning videre i sommer!

  4. Kjedelig? Langt derfra… Nå liker jeg jo stort sett det meste Austen, har du forresten sett den filmen «Austenland»? Willoughby er en av mine favoritter, selv om han kanskje ikke er så sympatisk. Ja til mer Austen!

Kommentarer?

