Sjarmerende om bøker?

Sjarmerende bokbutikker kan være en god ingrediens i romaner som skal underholde. I de siste ukene så jeg lest to romaner som overrasket meg. Herr Fikrys litterære liv hadde jeg nesten bestemt meg for å ikke like, jeg leste den med lupe og ble positivt overrasket. Den svenske suksessen Läsarna i Broken Wheel rekommmenderer var jeg sikker på jeg skulle like – og ble skuffet.

Läsarna i Broken Wheel rekommenderar

broken wheelSvenske Katarina Bivals debut har blitt en stor suksess og har blitt oversatt til flere språk. Selv leste jeg den på svensk. Sara er 28 år og har jobbet mange år i bokhandel. Nå er hun dratt til USA for å møte ei brevvenninen Amy som er langt eldre enn henne. Fremme i Amys lille by Broken Wheel finner hun ut at Amy er død, men hennes venner vil gjerne at Sara skal bli. Hun blir boende i Amy sitt hus og etter hvert finner hun ut at hun skal åpne en liten bokhandel for å selge Amys bøker.

Jeg synes språket var omstendig og slet med å komme meg inn i boka. For mange forklaringer gjorde at det var litt vanskelig å få noe driv lesingen, og jeg synes det lille som var av handling forsvant litt i alle ordene. Noen av de amerikanske karakterene i den lille byen virket veldig påtatte og lite troverdig.

Når det er sagt – litterære referanser, gode boktips og originale måter å kategorisere bøker på er aldri feil. Jeg tror boken vil være et ypperlig utgangspunkt i en film, jeg vil faktisk bli overrasket om denne ikke blir filmatisert i den nærmeste tiden. Med riktige skuespillerne kunne den ha blitt en veldig bra film, noe av den komiske slutten synes jeg kanskje egner seg best på skjerm. Andre bloggere har forøvrig vært mer positive, les Tines omtale eller omtalen på Bøker & bokhyller.

Herr Fikrys litterære liv

herr fikrysAmerikanske Gabrielle Zevin har flere bøker bak seg men Herr Fikrys litterære liv er den første som er oversatt til norsk. Boken kommer på norsk i september og jeg fikk tilsendt et lese-eksemplar uoppfordret av forlaget. Jeg blir alltid litt skeptisk når uttalelser som «den perfekte boken for alle bokelskere» lyser mot meg. Men jeg hadde behov for å lese noe enkelt og bestemt meg for å prøve denne.

På ei lita øya sitter en bokhandel og synes synd i seg selv. A.J. Fikry mistet sin kone i en ulykke og nå er han hverken interessert i bokhandelen sin eller seg selv. Amelia kommer til Fikrys bokhandel for å presentere listen over nye titler på forlaget hun representerer, men møtet ender ikke særlig bra. Like etter dette så blir Fikry frastjålet en verdifull bok og han finner en to-åring som moren har forlatt i bokhandelen.

Boken er strødd med elegante, litterære referanser og små anekdoter om noveller. Ikke alle bøkene det referes til er kjente for meg og jeg ble sannelig nysgjerrig på flere av de som ble nevnt. Lesetips tas i mot overalt, jeg er ikke kresen sånn.

Vi følger flere av karakterne i romanen over en lengre periode. Forfatteren forteller aldri for mye, jeg kjenner at jeg alltid vil ha mer når forfatteren går videre. Jeg synes Amelia forsvinner litt utover boken og det synes jeg boken taper litt på.

Språket er ledig, dette er en slukebok. Forfatteren er god på å få frem stemningen mellom personene i dialogene. Dialogene er vittige – og av til litt absurde. Selv om vi blir kjent med en rekke karakterer og boka ikke er særlig lang så føles karakterene troverdig. Jeg har tenkt litt på hvorfor jeg ble så engasjert og jeg tror det henger sammen med fortelleren. Det er en slags all-vitende fortellerstemme som ikke tar særlig plass men klarer å veksle mellom historier og karakterer fort og elegant. Jeg var oppsatt på å ikke like denne boka, men da jeg hadde lest den ferdig hadde jeg lyst til å starte på nytt igjen.
——–
Läsarna i Broken Wheels rekommenderar har jeg kjøpt selv, mens Herr Fikrys litterære liv har jeg fått fra forlaget.

10 thoughts on “Sjarmerende om bøker?

  1. Jeg likte også herr Fikrys veldig godt (en slukebok, var det også for meg), men ikke Leserne i broken Wheels.. den ble for omstendelig og treg, og for mye ord, som du sier— i alle fall de første hundre sidene.. mye prat og lite onnhold, som je skrev i bloggen min.

    • Mye prat og mye ord ja. Samtidig er det alltid en utfordring å begynne på en ny bok etter en slukebok:-) Men masse gode boktips ble det i alle fal etter disse to bøkene var lest.

  2. Takk for linking 🙂 Jeg likte, som du vet begge bøkene godt. Ikke sånne bøker som du husker detaljert om noen år, men koselige og latterskapende «her og nå» bøker. Flott omtale av begge bøkene!

    • Takk! Ja, jeg tenkte det var greit å lenke til noen som var positive der jeg ikke var fullt så positive. Ja, det er fint med slike bøker som man ikke husker mange år etter men hvor man blir engasjert underveis og oppslukt i.

  3. Jeg har lest og likt Herr Fikrys…… og siden jeg elsker lister så måtte jeg jo notere meg alle forfatternavn og boktitler når jeg var ferdig, så der var det en del bøker jeg må sjekke ut. Den andre boken har jeg liggende men etter å ha lest en del lunkne omtaler av den så har jeg bestemt meg for å la den ligge litt, det er mer enn nok andre bøker der ute. Leste forresten ferdig Stoner i dag og det var en fin bok! Omtale kommer.

    • Jeg har drevet og fulgt med for å se etter omtale av Stoner, spent på hva du synes om den. Jeg håper mange får øynene opp for den når den kommer på norsk:-) Ser den skal komme i begynnelsen av august.

      Ja, jeg kan tenke meg det ble en lang liste med tips etter herr Fikrys. Jeg likte at det også var litt ukjente perler der, spesielt i disse novellebeskrivelsene:-)

  4. Hei, jeg har også lest herr Fikrys litterære liv, men ble ikke så imponert. Jeg synes det var noen logiske brister der med alder som jeg hang meg opp i og i tillegg så minte boken meg om Notting Hill. En film jeg liker, men at boken prøver å være en morsom kopi, men i mine øyne funker det dårlig.

    • Oh, omtalen din var interessant. Jeg hadde også litt utfordringer med tiden, men falt ned på at jeg faktisk likte det med tidsspennet, det gjorde den mindre romantisk komedie-aktig. Jeg likte at det var store spenn og ikke alltid skulle forklare fordi det hele tiden gav meg en følelse av at jeg ikke fikk vite nok. Uansett er det bra at vi er uenig!

  5. Broken Wheel har jeg lest og Herr Flikry skal jeg lese i sommer. JEg syntes Broken Wheel var ok, en feelgood-bok som også handlet om bøker. Helt OK. Jeg har større forhåpninger til Herr Flikry. Den har jeg hørt mye fint om 🙂

Kommentarer?

