The End of Your Life Book Club av Will Schwalbe

Jeg gråter svært sjeldent av bøker.

Jeg kan bli fysisk uvel og kvalm av det jeg leser, men tårene mine er forbeholdt dårlige romantiske komedier, nordmenn som vinner VM- og OL-gull og triste historier om barn. Samt klippet fra OL på Lillehammer som viser Dan Jansen når han vinner gull, jeg gråter bare jeg tenker på de scenene.

the end of your life book clubMore often in lulls of conversation people ask, «What movies have you seen?» or «Where are you going on vacation?» You can no longer assume, the way you could when I was growing up, that anyone is reading anything. But it’s a question my mother and I asked each other for as long as I can remember. So one November day, while passing the time between when they took Mom’s blood and when she saw the doctor (which preceded the chemo), I threw out that question. Mom answered that she weas reading an extraordinary book, Crossing to Safety by Wallace Stegner.

The End of Your Life Book Club av Will Schwalbe er hans erindringer om moren Mary Anne sin siste tid. Hun er i 70-årene, en engasjert og driftig dame når hun får kreft. Ikke lang tid etter at kreftdiagnosen er et faktum blir bøker et felles prosjekt for mor og sønn.

Listen over bøker de leser sammen er lang, listen over bøker de snakker om er lengre. Utvalget er eklektisk, her det klassikere, religiøse bøker og underholdningsromaner. Bøker har alltid vært en stor del av deres liv, Will minnes helgene da han vokste opp  hvor foreldrene satte seg ned i stua med en hver sin bokstabel. Barna hadde valget mellom å lese selv eller å være ute og leke og komme hjem til måltidene.

Boka handler ikke kun om bøker, den handler også om en mor som blir syk. Mary Anne er ikke den typen som blir syk, hun klager aldri og har alltid et drøss av planer. Hun er ærlig og jeg tror det er denne «bunnærlige» og robuste dama som sønnen tegner et utrolig godt bilde av som gjør at jeg gråter.

Selv om hun går døden i møte er hun rolig, gjennom et langt liv har hun en livserfaring og klokhet de fleste av oss ikke er i nærheten av. Bruddstykkene av samtalene hun har med sin sønn gir meg som leser mye å tenke over.

Will Schwalbe, erfaren redaktør og forlagsmann, blir aldri sentimental. Egentlig vil jeg si at boka aldri blir skikkelig trist, selv om den naturligvis er det. Kjærligheten, både den mellom mor og sønn, og kjærligheten til bøkene er så naturlig, så sterk og igjen, så ærlig. Will er ikke sønnen som alltid vet hva han skal gjøre, han klarer ikke alltid å si det han tenker på og han ligger våken og lurer på om han har valgt feil bok til bokklubben deres.

The End of Your Life Book Club inspirer til lesing, men den inspirerer også til å snakke mer om lesing. Til å spørre hva du leser nå, ja til å faktisk spørre og høre på og ikke bare gå videre.

Ja jeg gråt. Jeg gråt over fine mennesker og deres kjærlighet. Jeg gråt over hva bøker kan bety for oss mennesker. For det er ganske mye.

No matter how tired I am, I can always read. But maybe that’s because of raising three children while working full-time. I think I got used to being tired all the time. If I’d waited until I was well rested to read, I never would have read anything.

Tommelen opp!
——–
(e-)Boka er kjøpt selv.

4 thoughts on “The End of Your Life Book Club av Will Schwalbe

  1. For en flott gjengivelse av en leseoplevelse, fikk veldig lyst til å legge til denne på lista over bøker å lese.

    Akkurat nå leser jeg Jornalen av Per Fuggelli, driver å trigger min indre sosialmedisiner. I tillegg liker jeg måten han skriver på og særlig refleksjonene rundt døden, samt liv og virke.

Kommentarer?

