Om å lese 100 bøker i året

Året er snart omme og kanskje runder jeg 100 leste og hørte bøker i år. For noen er ikke 100 bøker mye, men for veldig mange rundt meg er det kanskje 80 mer enn de fleste. I fjor leste jeg 99 bøker, det laveste på mange år. Da jeg startet å blogge for fem år siden leste jeg rundt 120-130 bøker i året, men så kom et barn og så et til. Da jeg var gravid første gang fikk jeg høre at jeg nok ikke kom til å fullføre en bok på fire år, heldigvis var ikke person helt på riktig spor der.

Noen spør av og til hvordan jeg klare å lese 100 bøker i året. Svaret er ganske enkelt; jeg har alltid en bok i nærheten. Uansett hvor jeg befinner meg. Jeg utnytter alle muligheter i hverdagene og litt til.

Alle jeg kjenner kunne tenkt seg å ha lest mer. Jeg kunne skulle så gjerne ha lest mer sier de fleste før de fortsetter med et men og en slags unnskyldning/forklaring på manglende lesevilje. Målet bør ikke være et antall bøker, men at flere får (flere) gode leseopplevelser.

Så, her er mine ikke altfor høytidlige tips på hvordan du kan få lest mer:

2013-10-12 13.58.31

Om ikke barna ser at foreldrene leser hvordan skal de selv bli inspirert?

Gi f…. i husarbeid – i alle fall for en kveld
(Okei mamma, skjønner at du ikke er stolt av meg nå altså, men la gå). Jeg er innmari god på å la rot være rot. En bok er like god eller like spennende om leker ligger strødd, om oppvasken ikke er tatt eller om egentlig skulle ha hengt opp klær. Jeg kjenner folk som kun kan slappe av meg ei bok når huset er striglet og frysen rydda. Jeg skjønner at de vil kose seg med boka, men i det øyeblikket man trer inn i en annen verden er jo uansett ikke oppvasken med. Som småbarnsforeldre har man jo også noe jeg på gode dager kaller bonustid, nemlig sovetiden for ungen(e) på dagen. Sovetid er lesetid.

Hør en bok
Uten lydbøker hadde antall bøker og leseopplevelser vært færre for meg. Mange er skeptisk, men nå har jeg fått både samboer, svoger og to søstre hekta. Og kanskje flere også. Lydbok på øret når man er ute og går, lager mat, henger opp klær eller leker med barna på gulvet. Lydbøker redder dagen. Jeg holder meg til de som er spennende eller de som fenger og engasjerer meg.

Sett av lesetid – skru av TV’en og legg bort mobilen
Vi har av og til lesekvelder. Da forblir TVen svart og vi prøver å holde oss langt unna pc/nettbrett og mobiler. Før var TVen den største tidstyven, nå er pc og mobilen større utfordringer. Jeg ser lite på TV, serier ser vi ofte når hele sesongen er ferdig. Jeg ser nesten aldri tilfeldige programmer på kvelden, likevel merker jeg at både TV og internetten tar sitt.

Ha alltid en bok tilgjengelig
En gang hadde jeg ikke en bok tilgjengelig. Det var da jeg ble sendt på sykehuset for en sjekk i forkant av datters ankomst. Jeg ble innlagt og boka jeg hadde med meg hadde blitt utlest på venterommet! Med andre ord, jeg er (nesten) alltid forberedt. Må jeg vente en time på legekontoret er det en time lesing. Må jeg sitte og holde små barnehender midt på natta har jeg min eminente Kindle Paperwhite liggende klar. Må jeg sitte i bilen og vente på at noen skal bli ferdig, joda i veska mi har jeg en bok. Jeg drar på bøker til den store gullmedaljen men det belønner seg stadig. Med e-bøker tilgjengelig på forskjellige app’er kan man jo også ha en bok på mobilen og den er jo med overalt for de fleste uansett.

Ikke start med en murstein, ikke alt trenger å være alvorlig
Akkurat nå er jeg ikke der i livet hvor jeg leser mursteiner. Den siste måneden er det lengste jeg har sovet sammenhengende to x tre timer og det var med en ukes mellomrom. De fem minuttene jeg stjeler med lesetid her og der krever at jeg leser noe som engasjerende og ikke altfor dyptpleiende. Jeg synes det er greit, det viktigste er at jeg leser noe. Nei, forresten, det viktigste er at vi alle leser noe. Ikke alt trenger å være alvorlig, men det finnes samtidig god litteratur som er tilgjengelig for de fleste.

Har du noen tips til hvordan man kan få lest mer?

30 thoughts on “Om å lese 100 bøker i året

  1. Eg mista mykje lesetid då eg slutta å ta buss fram og tilbake til jobb. Men å prioritere lesing over husarbeid og tv er mine beste tips, saman med apper på mobilen som alltid er tilgjengeleg.

    Og hundre med små barn? Eg er fornøgd viss eg klarer tretti.

    • Lydbøker var fast hos meg da jeg bodde i Oslo. Jeg tåler ikke lese i bil/på buss, tog, trikk og fly er ok.

      Jeg tror nok kanskje at jeg leser fortere enn mange også, jeg har merket det når jeg feks er på møter og vi får utlevert papirer som skal leses at jeg alltid er ferdig før alle andre. Det har nok litt og si også. Og at jeg kanskje ikke alltid er like analytisk i lesingen min, trangen til å underholdes kan bli ganske stor av og til!

  2. Kindle’n alltid i veska, og Audible på mobilen, da kan man lese både her og der. Greier nok ikke 100 i året, men har nok rundet 50, så er fornøyd med det 🙂 Må jo strikke litt også….

  3. Mange gode tips her. Lesing er rekreasjon og læring, synd at så mange går glipp av det. Antallet er ikke det viktigste, jeg leser mye mer enn 100 bøker i året, og synes det er alt for mye. Tiden med små barn er så kort, nyt den mens du har den 🙂

    • Ha ha, ja tiden nytes. Men av og til så klarer barna å aktivisere seg på egenhånd. I tillegg så er jeg ikke noe radiomenneske, så lydbøker fungerer bra i bakhånden. Samtidig så skal jeg jo være ærlig på at det nå kan gå flere dager mellom jeg har ork til å åpne en bok, så det er ikke alltid jeg holder meg til mine egne teorier:-)

      Ja, lesing er både rekreasjon og læring, det er godt sagt.

  4. Tilbaketråkk: Skrivesperre! | siljes skriblerier

  5. Veldig gode tips selv om jeg vet at jeg nok ikke vil klare 100 bøker på et år ;-). Jeg har, som deg, alltid en bok tilgjengelig og leser på venteværelser, mens jeg venter på toget og på toget – ja, stort sett over alt. Det er nesten slik at jeg savner tiden som pendler, for da fikk jeg lest mer enn det jeg gjør nå (akkurat som Bjørg).

    Jeg er superflink til å sette lesing foran husarbeid, og det er nesten så jeg bruker boka som en unnskyldning til å vente litt til med støvsugingen og liknende – «Jeg må bare lese en side til, jeg må lese ferdig kapittelet…». Men jeg klarer å løsrive meg såpass at det er ryddig nok, altså ;-).

    • Ja, ha ha, bare et kapittel til og så skal jeg… Ha ha, kjenner til den ja. Nå er det vanligvis helt greit angående rot her også, så det er ikke slik jeg (alltid) sitter i en haug med rot og leser.

      Pendlig er bra for lesing ja, jeg merker også at den tida jeg brukte til og fra jobb nå er borte ang lydbøker. Ja og når man venter, all den tiden man bruker på å vente… Det er ganske masse. Husker da jeg bodde i Moskva da jeg var yngre, der var mange sent ute og jeg var alltid tidlig ute (selv om jeg visste at de jeg skulle møte ville være sent ute) og jeg leste ferdig mang en bok. Viktigst var å avtale å møtes på et sted med benker slik at man kunne sitte og lese.

  6. I år ser det ut til at eg kjem til å lesa mellom 130 og 140 bøker. Det er «ny rekord» – men var ikkje planlagt. Eg les helst etter innfallsmetoden.
    Eg brukar nok fleire av dine tips: Husarbeid gir eg litt blaffen i, og dersom eg driv med slike naudsynte og kjedelege aktivitetar, høyrer eg på lydbok. Lydbøker tek eg med meg overalt, og eg lyttar alltid på bussen til og frå jobb (halvannan time dagleg pendling). Eg har ikkje små ungar lenger; mine er vaksne og berre den yngste bur delvis heime fortsatt.
    Det viktigaste tipset for å få frigjort meir lesetid er å slå av TV’en. Sjølv ser eg nesten ikkje fjernsyn lenger. Berre Broen og enkelte nyhende- og sportssendingar.
    Tidlegare, då ungane var små, las eg vel 20-30 bøker i året, men det er faktisk også over gjennomsnittet; det blir sagt at gjennomsnittspersonen les 10 bøker årleg.
    Det siste punktet ditt er også veldig viktig. Les det du har lyst til å lesa, alt treng ikkje vera så seriøst og korrekt alltid.
    Eg les mest krim. Det er som oftast lettlest og fortlest.

    • Vi fulgte også med på Broen, men måtte gi oss for noen uker siden da var vi før trøtte til å være våkne. Tenker vi tar et rush når sesongen er ferdig. Men sportssendinger ser jeg også, før kunne jeg se på TV hele lørdag og søndager i vintersesongen, og Tour de France og sannelig, i disse dager ser jeg på sjakk-vm! Veldig spennende, det hadde jeg ikke trodd. Jeg blir veldig fort hekta, om tven står på kan jeg godt feks bli sittende å se på feks sendinger fra landsskytterstevnet, enda jeg er veldig lite interessert i skyting!

      Ja, jeg husker også noe om at gjennomsnittet er 10 bøker i året. Men mange jeg kjenner leser nok mer enn ti, selv om jeg også kjenner de som nok drar ned statistikken.

      Ja, krim er lett fordøyelig (for oftest) og det finnes mange gode krimforfattere.

  7. Eg gir ofte f… i husarbeid, bruker lydbøker når eg held på med andre ting, og eg er faktisk skapt slik at eg kan høyre ei bok og lese ei anna (kjem som regel an på bøkene). Eg liker og å sjå TV-serier når alt har kome ut, og ser svært lite på TV.

    Som deg merker eg at smarttelefon/internett stjeler mykje lesetid, og prøver stadig vekk å skru av den delen av livet. Eg klarer ikkje 100 bøker dette året, men 70-75 skal eg klare.

    Gode lesetips!

    • Jeg merker at om jeg starter å lese (feks avis eller noe på internetten) så faser jeg fort vekk fra lydboka. Når det gjelder å lese bøker så er jeg bedre på å gjøre det med støy rundt meg, feks med TV på eller radio eller folk rundt meg.

      Smarttelefon er fantastisk oppfinnelse, men ja den stjeler tid altså. Masse tid, har lyst å gjemme den litt av og til, ha ha, men det klarer jeg jo ikke!

  8. Mange gode tips her! Jeg har alltid kindlen i veska og drar den frem så fort anledningen byr seg. Akkurat nå er boken jeg leser der så bra at jeg nesten ble litt lei meg for at jeg måtte spise lunsj sammen med en kollega i dag og ikke kunne lese 🙂 Ellers har jeg bøker på nattbordet, i stua og i skuffen på kontoret 🙂 All ventetid er fin lesetid!

    • Ja, jeg kunne også tenkt meg å ha lest bøker i lunsjen av og til. En gang ble jeg forøvrig tatt på fersken da jeg leste ei en bok på kontoret, jeg venta på at pcen skulle skru seg på og jeg tok opp boka mi som var veldig spennende og leste litt og plutselig så stod daværende direktør på kontoret mitt. He he, hun sa ingenting, men jeg var litt flau….

  9. Da jeg fikk mitt første barn for tre år siden hadde jeg store problemer med å lese det første året. Ikke fordi jeg ikke hadde tid, men tankene var bare ikke med og ingenting engasjerte meg. Jeg håper virkelig det blir annerledes nå når jeg skal ha en til:-) Ikke for antallet sin del, men et liv uten gode leseopplevelser føles tommere.

    Jeg er veldig glad i TV-serier og bruker en god del tid på det på ettermiddag/kveld. Det som stjeler mest tid er smarttelefon og internett som ofte kjennes helt unødvendig og bortkastet i motsetning til gode TV-serier. Jeg kunne nok brukt en del mer tid på lesing, men ofte krever det bøker som virkelig fenger så du bare må lese videre og jeg synes det går litt tid mellom de opplevelsene. Jeg er også fan av lydbøker på bussen, men jeg må velge bøkene med omhu. Avbryter mange flere lydbøker enn trykte bøker, så får følge med på bloggen din hva du anbefaler. Jeg er godt fornøyd om jeg når 50 leste bøker.

    • Gode TV-serier er viktig, det er jeg enig i. Men de vi ser ser vi ofte veldig intensivt over en kortere periode, selv om det er noen vi følger med på fra uke til uke (Homeland, The Big Bang Theory og Modern Family, ellers så venter vi på Game of Thrones). De siste årene foretrekker ejg serier over filmer, synes de gir meg mye mer.

      Smarttelefon ja, Av og til tar jeg meg selv i å lukke pcen for å så ta opp telefonen og starte å surfe på den. Da er det en automatikk tenker jeg som jeg må prøve å bryte.

      Jeg er ikke så kresen med lydbøker, men merker at de må gjerne være spennende, fenge og ikke så altfor lange. Over ti timer kan gå, men over 15 er det sjeldent.

      Jeg er enig i at livet er tommere uten gode leseopplevelser. For meg var nok mange av bøkene jeg leste kort tid etter den første kom til verden til krampeaktig, jeg skulle bevise at jeg klarte å lese bøker til tross for en baby i hus. Lykek til med nummer to, selv følte jeg at alt var litt enklere denne gangen.

  10. Husarbeidet hva er det? Stjeler ikke lesetid her i huset ihvertfall. TV-serier derimot og ikke minst internett og dere, dere andre bloggere. Før bokblogging lå jeg alltid godt over 100 i året, nå de siste årene har jeg landet mellom 50-100. Som dere andre er det alltid bok i veska, eller lybok i bakgrunn. Nå i det siste har jeg også blitt flinkere til å høre på lydbok når jeg løper, sammenheng med at turene ble så lange og trege under maratontreninga – til kortere/kjappere er det bedre med musikk. Hadde jeg kuttet nettet hadde det sikkert blitt 300+ -)

    • Ja, andre bloggere tar tid, masse tid. Og blogging, selv for meg som blogger svært amatørmessig.

      Hadde jeg kutta nettet hadde jeg nok først måtte gått noen runder rundt huset først, men så tatt opp en bok. Eller fem. Hva gjorde man før internetten? Jo, leste!!!

      Kred for at du klarer å løpe OG høre bok, klarer godt å høre bok, men å løpe wohhahaaa….

  11. Tilbaketråkk: Kjære julenisse | Hysj! Lesing pågår

  12. Jeg hadde en periode hvor jeg også kunne ligge på omlag 100 bøker i året. I år ender jeg kanskje rundt 65 stykker. Ikke egentlig dårlig, tatt i betraktning at lesetiden har blitt mindre.

    Punkt nummer tre er viktig. Jeg merker at internett stjeler mye tid. Man skal bare svare på en debatt, bare surfe innom den og den siden, også har plutselig timene fløyet. TV ser jeg ikke så mye på. Foretrekker å se serier når jeg selv ønsker, så Apple-tv brukes i stor grad til det, eller opptaksfunksjonen på Get-boksen. I likhet med deg har jeg også alltid med bok i vesken. Føler meg nesten naken uten. Mobiltelefon, høretelefoner og bok er alltid med når jeg forlater huset.

    Ellers så tror jeg at prioiritering er viktig. Jeg får fra tid til annen spørsmål om hvordan jeg klarer å ha så mange jern i ilden hele tiden, og prioritering av tid er ofte svaret på det ( i tillegg til at jeg ikke har barn da, og sånn sett ikke andre enn meg selv å ta hensyn til. )

    • Prioriteringer er viktig ja. Det er faktisk noe jeg har blitt veldig mye bedre på etter at jeg fikk barn, merket det også på jobb, kan ikke sitte igjen når man skal hente i barnehagen. Så svaret er nok ganske ofte å prioritere hele tiden og ikke la bøker komme langt ned på listen over hva man skal gjøre den kvelden. Okei, så jeg har valgt å gå glipp av masse på tv, type kjendisting og reality som kanskje gjør at jeg ikke har peiling i lunsjen dagen etterpå men det føles egentlig helt greit.

      Internett stjeler tid ja, uff, skal bare også er det plutselig gått flere timer. SUkk, samtidig som man gjerne vil jo følge med det er jo så mye interessant der ute også.

  13. Jeg bruker å si at jeg føler meg naken uten ei bok i veska, og har alltid ei bok med meg. Men med krevende lederstilling og to verv på fylkesnivå, har jeg verken energi eller tid til å lese like mye som før. Det synes jeg er OK, så lenge jeg får lest litt!

    En annen ting jeg vil understreke er at folk har forskjellig lesehastighet. Jeg diskuterte faktisk dette med Astrid Therese i går, hun leser veldig kjapt, mens jeg leser relativt sakte. Når man har lav lesehastighet, er det ikke så lett å lese 100 bøker i året. For å gi et eksempel: Da jeg leste Harry Potter and the Deathly Hallows leste jeg omtrent konstant, men brukte ikke 1-2 dager som enkelte andre, men ca ei uke. Og da hadde jeg ferie og satt av tid til å ikke gjøre annet den uka. Så, lesehastighet er også sentralt. Og det viktigste er vel ikke at man leser så-og-så mange bøker, men at man har glede av det man leser!

    • Jeg synes flere skulle ha vært fornøyd med det man leser, av og til finnes det ikke så mange smutthull å bruke til lesing.

      Jeg er helt enig i at det viktigste ikke er antall bøker, men at kanskje noen kan få noen flere leseopplevelser, så gleden er aller viktigst.

      Jeg nevnte lesehastigheten lenger opp her og det er jeg helt enig i, jeg leser nok ganske fort, boken du nevner leste jeg ut på to dager, men jeg brukte to dager kun fordi jeg var i bryllup den første dagen. Den sjette boken i HP serien leste jeg ut på en dag, men da gjorde jeg ingenting annet, jeg husker jeg leste den omtrent like fort som min søster og svoger. Så ja, det er klart det har noe å si.

  14. Tilbaketråkk: Når er det upassende å lese ei bok? | Hysj! Lesing pågår

Kommentarer?

