Spiondrama fra 70-tallet: The Labyrinth Makers og The Alamuth Ambush

Anthony Price skrev i løpet av 20 år 19 bøker om doktor David Audley og noen av hans kollegaer i det de kaller for The Ministry of Defence, men som er en litterær kopi av MI5. Jeg har hørt de to første bøkene i serien som lydbøker. Bøkene kom ut første gang i henholdsvis 1970 og 1971.

the labyrinth makers

Inspirerende omslag—- eh

The Labyrinth Makers
Doktor David Audley er en skrivebordsanalytiker med Midtøsten som spesialitet. Han er tørr, arrogant og lite interessert i andre mennesker.  Sjefene hans er hverken begeistret for hans omfattende nettverk eller hans væremåte og en dag setter de han på en mer praktisk jobb enn de analysene han skriver til vanlig. En flyvrak fra 2. verdenskrig har kommet til overflaten og noen personer i Sovjet er særdeles interessert i lasten til dette flyet. Audley får med seg Colonel Butler og Squadron Leader Roskill, menn som har langt mer praktisk erfaring enn han.

Ha, det tok ikke mange minuttene før husarbeid var gøy med denne boka på øret og jeg var langt inne i spiondramaet fra 70-tallet. Jeg var usikker på hva jeg kunne forvente meg, men jeg fikk et solid stykke med spionering. Audley er en ypperlig karakter, han er tørr, veldig sikker på seg selv og gir seg ikke før han vet svaret på det han lurer på. Ikke nødvendigvis alltid like sjarmerende trekk, men jeg må innrømme at jeg nesten ble litt forelska. Den store overraskelsen var humoren, Audley får ganske snart besøk av en lærerinne og det tar ikke lang tid før også hun er involvert i dramaet. Audley er på alle måter en pragmatiker og hans holdning til kvinner er i beste fall bakstreversk, men også kilde til en del morsomme episoder som gjorde at jeg titt og ofte fikk fniseanfall.

The Alamuth Ambush

the alamuth ambush

Hmm


Ei stund etter handlingen i The Labyrinth Makers er Audley sin ekspertise nok en gang etterspurt. En tekniker i seksjonen for Midtøstenaffærer blir drept, bilbomben som dreper han var tiltenkt hans sjef. Squadron Leader Roskill må få med seg Colonel Butler og Audley for å løse saken, Audley blir med for å vise at han er flinkest uansett hvem motstanderen er.

Hvem som er motstandere er egentlig noe av kjernen i disse to bøkene. Ikke bare finnes det ikke-britiske elementer som anses å være fiendtlige, men motsetningene innad i The Ministry of Defence gjør at man stadig blir usikker på hvem som er den egentlig fienden. Squadron Leader (ja, som engelskmenn bruker de titlene sine i de mest underlige situasjoner) Roskill er en helt annen type enn Audley og denne boka er også ganske annerledes enn den første. Fortelleren er mye kjedeligere, tidvis bitter og har langt fra Audley sin sjarm. Jeg klarer ikke å bli komfortabel med fortellerstemmen og deler av plottet blir for abstrakt.

Noe av tankegangen til forfatteren er at man fra de forskjellige romanene skal følge de forskjellige. Vi får derfor et veldig godt innblikk i hvordan de enkelte tenker om hverandre, Roskill for eksempel er ikke særlig begeistret for Audley. Audley derimot er ikke en person som gidder å bruke mye tid på de andres privatliv eller tanker.

Jeg forventa meg litt stereotypiske karakterer og handlingsmettede romaner. Jeg synes det er karakterene som driver bøkene fremover og overraskende nok kom selve plottene i bakgrunn.Jeg hadde ikke tenkt å rote meg borti enda en serie og hadde i utgangspunktet bare tenkt å høre den første boka. Nå er sjansen stor for at bok nummer tre også blir fortært, den fortelles av Colonel Butler og Roskill har slengt noen interessante hint om hans liv så nysgjerrige meg henger på.

Begge lydbøkene er lest av Simon Schatzberger.
——–
Begge lydbøkene er kjøpt selv.

Kommentarer?

