Litteratur for alle

En av de tingene jeg tenkte mye på da jeg flytta fra Oslo til Haugesund var at jeg flytta fra kjernen i kulturlivet. Ikke til forkleines for alt som skjer utenfor ring tre, men det er ikke til å stikke under en stol at det skjer mye i Oslo. Hele tiden. Hele året. Og selv om jeg ikke akkurat er der akkurat nå, at jeg har tid og ork til å springe på teater og kino og bakgårdssalg hver uke, så har jeg vært en anelse misunnelse på mine bloggkollegaer som hele høsten farter rundt på bokpresentasjoner, pressekonferanser og forlagsmøter.

I går var forlaget Aschehoug i byen, de drar landet rundt og presenterer noen av sine forfattere under vignetten Aschehoug presenterer. Arrangementet var åpent for alle og foregikk på byens Festivitet. Jeg kan ikke si at det var trangt om plassene, hele 15 stykker eller så hadde tatt veien til arrangementet.

Noen forfattere ble presentert på storskjerm, men det var de som var tilstede som fikk mest oppmerksomhet naturligvis. Stein Morten Lier fortalte om årets ungdomsbok, han startet i fjor med en serie om en tenåringsgutt Tinius som er flink til å rote seg opp i trøbbel. Han fortalte med innlevelse! Det gjorde også krimforfatteren Øystein Wiik. Han er i år ute med sin fjerde krimroman Casanovasyndromet, jeg ble nesten overbevist om at jeg ville lese den. Dessverre lider er jeg en kronologikroniker så jeg føler jeg måtte ha lest de tre første og da ble jeg ikke helt overbevist likevel. Debutanten Roskva Koritzinsky leste fra sin bok som har fått gode kritikker.

DSC_0366

Jeg prøvde meg på bilder med mobilen, men det ble mere skjerm enn personer, så her er heller en signert utgave av Det finnes ingen helhet.

Høydepunktet var definivt Helga Flatland. Jeg leste ferdig hennes tredje bok Det finnes ingen helthet i forrige uke. Romanen er avslutningen på trilogien hennes og det var utrolig interessant å høre henne snakke om disse karakterene jeg har lest om i tre bøker. Jeg er nesten litt trist over at reisen i den lille bygda er over, men ble glad for å høre om at hun nå skriver på noe nytt. Omtale av boka kommer nok i løpet av uken.

Boka jeg ble inspirert til å lese er Linn Stalsberg sin dokumentar Er jeg fri nå? Hun har skrevet om tidsklemma og jeg tror jeg har misforstått litt hva den handler om. Jeg har tenkt at den er enda en beretning om en mor som (føler at hun) ikke strekker til. Stalsberg er forskningsjournalist og i stedet for å skrive om seg selv prøvd å forstå hvorfor vi føler på denne tidsklemma. Hva slags strukturer i samfunnet legger våre premisser? Utgangspunktet er at vi alle i stedet for klage vår nød til psykologer burde prøve å lære oss litt sosiologi i stedet. Dette er akkurat denne typen informasjon jeg har savnet i de «mammabøkene» jeg har lest tidligere i år, så denne skal jeg kjøpe.

Etter at seansen var ferdig fikk jeg nok en gang fikk bevist at jeg ikke har vinnerlykke når det kommer til loddtrekning. Fem av de tilstede værende ble trukket ut til å få hver sin bok og siden vi var 15, vel så burde sjangsene være på min side, men nei da. I stedet tuslet jeg bort til Flatland og spurte om hun ville signere min utgave hennes siste bok. Det ville hun så gjerne og før jeg mistet helt munn og mæle klarte jeg å si noe om at foreldrene til Tarjei og Julie irriterte meg grenseløst i bok nummer to og at det var derfor ekstra interessant å lese historien fra deres sider i den siste boken.

2013-10-12 13.58.31Siden jeg ikke klarer å servere dere bilder av noen forfattere, så blir det et bilde av en leser i stedet. Frøken Hysj velger ofte bøker fra bokhyllene ut fra farger og denne uken var de fargerike Penguinbøkene av Nancy Mitford som ble lest. Lest som med hermetegn forøvrig men det antar jeg dere skjønte.

I dag er det søndag, ny uke venter og jeg har masse lesestoff å velge mellom. God leseuke til dere alle!

8 thoughts on “Litteratur for alle

  1. For en skjønn liten jente som leser voksenbøker 🙂 Jeg har de samme tankene som deg ang. Oslo og tilgangen på kulturting, og spesielt boklanseringer. Prøver å få med meg det som er i Bergen, men det er ikke ofte vi får tilbudet. Jeg synes forholdet til en forfatter og bøkene deres får en helt annen dybde når en har sett og hørt forfatteren snakke om bøkene sine.

    • Jeg er så enig i at bøkene får en helt annen dybde når man får høre forfattere snakke om bøkene sine. Og så vil man gjerne lese alt fordi de fleste forfatterne kan jo reklamere godt for sine bøker.

      Uansett hvor man bor er det jo viktig å bruke tilbudene. Med det dårlige oppmøtet er jeg litt redd for at Aschehoug ikke kommer til byen neste år, men sånn er det. Vi får se.

  2. Jeg vil heller se bokbilder av lille frøken Hysj enn forfattere! Den boka av Mitford stod jeg faktisk og holdt i da jeg var i London forrige uke, men fant ut at jeg like gjerne kunne bestille den på nett. Fargene på bøkene er kjempefine, så den lille frøkna har god smak. Koritzinskys noveller skal jeg lese snart, jeg synes den virker veldig bra. Og så har jeg skaffet meg en «mammabok» selv, med en litt annen vinkling. Jeg lurer på om ikke jeg vil lese den noe annerledes etter regjeringsskiftet enn hvis jeg hadde lest den for et par måneder siden. Rart hvor fort ting snur. God leseuke til deg også, Karin!

    • De Mitfordbøkene er fine og utrolig gode, jeg har en igjen nå å lese også har jeg bestilt noen av hennes kortere romaner som jeg skal lese. Jeg digger det satiriske språket.

      Jeg må innrømme at jeg ikke ble så nysgjerrig på språket til Koritzinsky. Jeg oppfattet språket til å vøre veldig godt, jeg tviler faktisk ikke på at den ikke er god, men jeg synes de virket litt mismodig og ikke noe jeg vil lese nå. Nå er jeg veldig nysgjerrig på hva slags «mammabok» du har skaffet deg, håper du leser og blogger om den snart:-) Og ja, ting endrer seg og ikke nødvendigvis alltid for det gode!

  3. Takk for en hyggelig bloggpost! Jeg kjenner meg godt igjen i det du skriver om å bo utafor Ring 3… LANGT utafor det meste i grunn. Jeg trur nok at vi er mange som av og til kjenner litt på følelsen av at vi går glipp av noe. Vi får bare prøve å være flinke til å nyte alt det andre ;o)
    Nydelig bilde av lille frøken Hysj- takk for at du deler ☺

    • Helt enig i at vi må nyte alt det andre;-) Og det gjør jeg jo. Samtidig har jeg jo ikke flytta på landet, her er det jo flere gode bokhandlere og det skjer masse, bare ikke så masse gode bokting!

  4. Jeg ser hun leser på ordentlig – kan ikke fake det uttrykket der, isåfall vil det gå henne svært godt i livet -). Jeg bor også utenfor ring3, og går glipp av alt!

Kommentarer?

