Til døden skiller oss ad av Ingrid Elfberg

til døden skiller oss adForfatter Ingrid Elfberg gav meg en en nesten ekkel leseopplevelse da hun for noen år debuterte med romanen Se til meg som liten er. I år er hun tilbake og hun har tatt et stort sprang med sin nyeste roman Til døden skiller oss ad.

Erika er politikvinne og gift med en kollega. Göran er hyggelig og godt likt. Ingen tror at han slår og han har sakte men sikkert ødelagt for Erika både privat og profesjonelt. En kveld er det nok for Erika, etter at Göran har dratt på fest drar hun til Göteborg. Der har hun fått et vikariat. Dessverre klarer Göran å bli med på turen, om enn ikke fysisk i begynnelsen. Ryktene om pillemisbruk og lekkasjer til media er med og det tar ikke lang tid før Göran selv dukker opp.

Erika blir satt til å etterforske en forsvinnningssak. En mann har meldt sin kone savnet, hun har ikke kommet hjem fra et besøk hos sine foreldre. Etterforskningen viser at hun aldri var hos foreldrene og at hun har vært forsvunnet i mange dager. Den forsvunne kvinnen jobber som arkitekt på byens plan- og bygningskontoret og det viser seg at hun hadde en veldig spesiell metodikk for saksbehandling. Erika og hennes kollegaer har ikke problemer med å finne folk som mislikte kvinnen.

Jeg skulle til å skrive at forsvinningssaken forsvant litt, men det er ikke helt riktig. Denne delen festet seg ikke noe særlig, mens under lesingen følte jeg derimot at denne delen tok stor plass og alt dette med hus, husbygging og utbygging ble fort litt kjedelige. Jeg synes det ble for mange aktører og plottet unødvendig rotete.

Bismaken og den ekle stemningen som Elfberg leverte i debuten har hun tatt med seg også i denne romanen. Jeg er ikke mange sidene inn i romanen før beskrivelsen av Görans terror gjør meg urolig. Den psykiske og delvis fysiske krigen mellom mann og kone er definivt det som bærer hele romanen. Erika er redd og vi skjønner etter hvert at hun sitter på nåler og vente på hans neste trekk. Hennes eneste mulighet er å prøve å ligge i forkant.

Elfberg sin styrke er altså definitivt beskrivelsen av Görans terror og hva disse har gjort med Erika. Samtidig synes jeg at Elfberg beskriver godt hvorfor Erika ikke har gått fra Göran tidligere, det er alltid så lett å ha meninger om dette fra sidekanten. Like lett som det dessverre er å la være å blande seg i vold som skjer under naboens tak.

———
Omtalen er basert på et leseeksemplar fra forlaget.

5 thoughts on “Til døden skiller oss ad av Ingrid Elfberg

  1. Jeg leste med ett øye, for jeg skal også lese denne + nr.1, som jeg fikk tilsendt istedet for BrunkH, som jeg ikke ville ha. Noterer meg dog at du liker det og at hun virker på deg. Det er bra for da vet jeg at jeg har god krim ivente. Får komme tilbake til denne omtalen når jeg engang blir ferdig.

  2. Denne boken har jeg lest og blogget om i dag, og linket til deg. Fin omtale forresten. Jeg likte denne boken godt, og siden jeg leste «Se til meg som liten er» gledet jeg meg til hennes neste bok. Synes hun er flink til å beskrive det utrivelige.

  3. Tilbaketråkk: Recensioner av "Tills döden skiljer oss åt" - Författare Ingrid Elfberg

Kommentarer?

