Hvordan ser et liv ut hvis man ikke har nok kjærlighet? Roman av Maria Zennström

Jeg er endelig ferdig med min sommerbok. Eller, endelig høres så negativt ut. Endelig ferdig, men det føles litt sånn også. Reisen har vært lang, jeg har brukt over en måned på denne boka. Den har også vært utmattende, utmattende fordi det jeg har lest har festa seg langt inne. Der inne, hvor man sjeldent blir påvirket av det man leser.

Jeg elsker omslagene fra forlaget Pelikanen. Gjennomførte og stilsikre, og jeg liker godt at de har droppet smussomslagene. .

Jeg elsker omslagene fra forlaget Pelikanen. Gjennomførte og stilsikre, og jeg liker godt at de har droppet smussomslagene. .

Ensomhetsfølelsen i å ligge ved siden av en som sover, jeg holder det ikke ut. Jeg kan ikke tilgi den sovende at han sover.

Gjennom tekster skrevet i dagboksform møter vi Maria. Hun bor i Sverige nå, men kommer opprinnelig fra Russand, hennes foreldre emigrerte. Jeg har ingenting i felles med Maria, likevel treffer romanen meg. Maria er i midten av 40-årene,  barnløs og det ikke med ordet frivillig foran. Utover boka demrer det også for oss lesere at Maria drar med seg baggasje fra barndommen, en del av handlingen er lagt til møter og personer som hun møter i støttegruppen Håp.

Det er jeg som kjærtegner ham. Hundre ganger mer enn han kjærtegner meg. Det er tungt å innse.

I desperasjonen etter å føde et barn, mer enn å ha et barn får jeg inntrykk av, benytter hun seg av forskjellige metoder. En lunken kjæreste, en frivillig sæddonor, en uvitende sæddonor…. Karakteren Maria er så ekstremt tilstede i det hun gjør. Hun er en av få karakterer jeg har møtt (les:lest) hvor kroppen er like tilstedeværende som hodet og følelsene. Maria blir derfor skremmende levende.

Jeg klør på et utslett jeg har på halsen, kan ikke la være. Det er evig hovent, betent, mørkt, siden jeg ikke kan holde hendene borte fra det. Det hjelper meg til å føle meg uberørbar, stygg, umulig å lese. Jeg har alltid noe slikt. Flekker, hemmeligheter, urenheter. Mamma har det også. Hatpunkter på kroppen. Jeg venter meg til dem bestemte øyeblikk hver dag. Øyeblikk av tvil, uvisshet, tomhet.

Det er nettopp det med den «levendeheten» som jeg finner i en karakter som jeg ikke har noe mer til felles med enn at vi begge har vært på filmhøyskolen i Moskva, og ikke det en gang i samme ærend, som gjør at boka treffer meg så hardt. Maria Zennström beskriver så presist det ubehaget karakteren har at man selv blir påmint sine egen fysiske og kroniske sykdom. Språket er så tydelig, så observerende at selv om hun skriver om Maria, så kunne hun ha skrevet om mange andre.

Det sies at romanen har selvbiografiske trekk. Ja hovedpersonen heter også Maria og begge to kommer fra Russland,  men jeg er egentlig ikke det spor nysgjerrig på hva som er diktet eller ikke. For meg holder det at det er skrevet så utrolig godt. Vanvittig godt faktisk.

Romanen Hvordan ser et liv ut hvis man ikke har nok kjærlighet? kom ut på svensk i 2010 og på norsk nå i 2013. Boka er oversatt av Karl Ove Knausgård.

———
Boka er kjøpt selv.

7 thoughts on “Hvordan ser et liv ut hvis man ikke har nok kjærlighet? Roman av Maria Zennström

  1. Denne boka har jeg også merket meg. Jeg skal lese den på svensk i høst 🙂 Du skriver så fint «jeg er egentlig ikke det spor nysgjerrig på hva som er diktet eller ikke. For meg holder det at det er skrevet så utrolig godt.» Slik hadde jeg det med Knausgårds bøker også. Jeg har lest at Zennstrøms bok er en slags kvinnelig «Min kamp». Har du lest Knausgård, og gjenkjenner du i få fall noe av den samme tematikken/stilen som i hans bøker?

    • For mange år siden prøvde jeg meg på debutromanen hans, men la den bort etter 30 sider eller så. I dag har jeg nok kommet lengre om jeg har prøvd. Jeg har ikke lest Min kampbøkene men ut fra det du sier nå ble jeg nesten nysgjerrig. Jeg skal forøvrig prøve å få lest debuten til Zennström på svensk denne høsten:-)

  2. Når en bok rører ved noe så langt inne er den for meg verdt å se nærmere på, og når du sier at den er skrevet utrolig godt setter jeg den med én gang på leselisten til tross for at jeg ikke har hørt om forfatteren før 🙂

  3. Tilbaketråkk: Ut med 2013 – velkommen 2014! | Hysj! Lesing pågår

Kommentarer?

