Antikvitetshandleren i Charleston

charleston

Jeg er litt usikker på om jeg liker bilder av personer på bokomslag, men sofaen og bakgrunnen er helt herlig og grunnen til at boka fanget min oppmerksomhet!

Som ung pike finner Teddi en stol som hun tar med seg hjem til foreldrenes gård. Stolen blir pusset opp og solgt videre og det blir starten på en lang karriere som antikvitetshandler. I slutten av tredve-årene har hun sin egen antikvitetsbutikk i Charleston, hvor hun pusser opp slitne møbler og selger disse.

Teddi sin yngre bror foretrakk alltid naturen og dyrene foran menneskene.  En natt forsvinner han. Selv etter massive leteaksjoner blir det aldri funnet noen konkrete spor etter han. Teddi klarer aldri å legge fra seg tanken om at han fortsatt lever – og en dag dukker det opp spor som viser at han kanskje nettopp gjør det.

Jeg elsker gamle møbler og da jeg så bilde av denne boka ble jeg straks sjarmert av sofaen og den blå døra. Skal ikke mer til før jeg plukker opp ei bok!

Boka følger Teddi i nåtid, som er en gang på 70-tallet, og glimtvis blir vi kjent med hennes historie. Vi skjønner ganske fort at hun og broren hadde et godt forhold og at hun aldri klarer å legge fra seg tankene om hva som egentlig skjedde med broren. Jeg liker godt oppbyggingen med tanke på historien som utfolder seg, men samtidig så blir denne vekslingen litt rotete. Jeg var av og til usikre på hvor vi er og hva som er nå og hva som var da.

Beth Hoffman har skrevet en engasjerende historie om Teddi og hennes familie. Jeg ble ganske fort fenget av både beskrivelsene av gården hun vokste opp med, og hennes dagliglivet hennes i Charleston.

Forlaget bruker selv bittersøt for å beskrive romanen. Beskrivelsen er ganske passende synes jeg. Boka er sjarmerende, men samtidig så er den ru nok til at man føler litt på det bitre i Teddis liv. Slutten var overraskende – og god, jeg var redd for at den ville være klisje eller brutal, men Hoffman kan å fortelle historier. Teddi og de andre fra Antikvitetshandleren i Charleston har vært med meg i mange dager etter at jeg leste siste side.

——-
Omtalen er basert på et leseeksemplar som jeg selv spurte etter.

8 thoughts on “Antikvitetshandleren i Charleston

  1. Enig i at jeg ville hatt tom benk på det omslaget, det mindre som kan påvirke fantasiens blanke ark det bedre. (bortsett fra det jeg leste harlequinromaner som preteen og mannen på omslaget var KJEKK, ordenlig Darcykjekk, ikke Fabio -). Synes det mangler en del fantasi i tittelmaking for tiden. Yrke + by, ser ut til å være gjengangere. Bakeren i Sevilla. Skredderen fra Roma, Antikvitetshandlereren, Bokbindersken, Kammerpiken, Løvetemmersken, Syersken osv. Romantiske byer og gammeldagse yrker.Nå venter jeg bare på Rørleggersken fra Moss – hmm nesten Kurt Nilsen, hehe. Jeg innrømmer gladerlig en svakhet for sjangeren, men det må da finnes et metningspunkt? Blåbærbakeriet står allerede på lista – og finner jeg lydboka leser jeg sikker denne også.

    • HA ha, helt enig mangel på fantasi her ja, mangler bare saksbehandleren fra Oslo, har liksom ikke helt samme schwung må jeg si! Blåbærbakeriet var pur underholdning, klisjefult og søt, denne her er egentlig en litt annen bok, Litt mer motstand og personer som henger litt i deg etter at boka var ferdig. Blåbæra var fort glemt, men veldig bra da det stod på.

  2. Denne må jeg lese ser jeg 🙂 Jeg likte godt Cee Cee Honeycuts reddende engler og kanb tenke meg å lese mer av Hoffmann.
    Jeg er enig i at det er bedre med bokomslag uten mennesker, selv om det ikke gjør så mye når man ser dem bakfra eller at de er langt borte.

    • Jeg har ikke lest Cee Cee Honeycuts reddende engler fordi jeg trodde den ikke var noe for meg, men nå kjenner jeg at jeg er litt nysgjerrig på den. Hoffman er en god historieforteller. Enig i at personene kan være et stykke unna, men jeg liker ikke ansikter!

  3. Helt enig om omslaget nydelig! Spesielt den sofaen poppet fram:) Høres som en fin bok, så den må jeg få tak i etterhvert:) Herlig kommentar av Ingalill, ler godt:D Ha en fin lørdag! Takk for boktips!

Kommentarer?

