Syk pike av Espen Holm

Hun er Vera Lang og en biologistudent fra Norge som er sinna på verden.

Han er John Fletcher og er veteran fra Irak som har meldt seg til tjeneste for å sikre OL i London.

syk pikeSyk pike av Espen Holm har lenge stått på leselisten min og nå fikk jeg endelig somlet meg til å lese debutromanen til Holm. Sjangeren er thriller og tematikken er biologiske trusler.

Atomtrusler føles i dag fjernt, mens biologiske trusler føles mye nærmere. Med dagens reisemønster tar det ikke mange dager før eventuelle smittsomme bakterier er spredd rundt hele jorden.

Både i Europa, men også i New York dør tilfeldige menn av pest, det samme skjer i byen Aralsk i Kasakhstan. Har disse tilfellene noe felles? Fletcher har egentlig ikke tro på at London skal bli rammet av pest, for han er et muslimsk angrep mer sannsynlig. Vil etterretningstjenesten i England skjønne hva som skjer før det blir for sent?

Plottet er spennende og, dessverre, ganske realistisk. De siste årene har visst at også unge norske mennesker kan gå altfor langt i kampen for det de tror på. Jeg oppfatter oppbyggingen som solid, men for meg datt romanen litt sammen i kapitlene med Fletcher.  Det går av og til så fort at jeg føler at noen avsnitt blir mer som referat enn levende beskrivelser. I tillegg så opplever jeg at karakteren Fletcher er vanskelig å få tak på og at jeg ikke helt skjønner hva (eller hvor) forfatteren skal med Fletcher. Kapitlene om Vera Lang er av et helt annet kaliber, det er ironisk nok enklere å forstå hvorfor Lang handler som hun gjør enn Fletchers valg.

Holm har siden denne boken kom ut gitt ut en ny thriller med tittelen Kong Salomos sverd. Den skal også leses!

——–
Boka er kjøpt selv.

3 thoughts on “Syk pike av Espen Holm

  1. Kong Salomos sverd, har jeg hatt litt lyst å lese, men ikke blitt. Synd boken ikke falt helt i god jord, enda den hørtes spennende ut med biologiske trusler med rot til virkeligheten. Takk for boktips og ha en fin kveld!:)

  2. Hei

    Dette er interessante kommentarer. At fortellingen er «refererende» har dere nok rett i. Hensikten min er å vise hva folk gjør, ikke hva de tenker eller føler. På et tidspunkt vurderte jeg å gjøre Vera Lang stum, for slik å få ren handling. (Show, don’t tell). Så får heller leseren selv finne ut hva karakterene føler.

    Nå er det nok også slik at jeg kan beskrive handlinger som også impliserer følelser, uten at jeg bruker adjektiver og adverb, men det er vanskelig. Roy Jacobsen er flink til sånt.

    John Fletchers rolle? Han skulle liksom beskytte OL fra terroristene. Vera Lang var skurken. Jeg ønsket en bok der protagonisten feilet, tross alt mulig rart av overvåkningsutstyr. Apropos NSA og Snowden.

    Takk for kommentarene deres

Kommentarer?

