Bekjennelser – juni 2013

Halvveis ut i 2013 og 53 bøker er fortært. I disse 50 og noe bøkene ligger det mange timer med leseglede – men også litt frustrasjon og noen kjedelige stunder. De to siste ukene har jeg fått fart på lydbøkene igjen. Det startet med Dan Browns siste roman Inferno, fortsatte med Harlan Coben og nå hører jeg på Simon Toynes andre bok i Sanctus-trilogien. Jeg tror nok også den kommer til å bli slukt ganske så fort! Jeg har forøvrig glemt å ta med lydbøkene i disse innleggene, jeg kjøper en del lydbøker på den britiske audible, i tillegg til at jeg låner en del av samboeren min som bruker den amerikanske versjonen av audible. Men jeg føler litt at de ikke teller, jeg bruker tross alt credits når jeg handler og strengt tatt sees de aldri. Hva var det Ibsen skrev? Aldri ta fra et menneske livsløgnen også videre…

2013-07-02 09.19.42Kjøpte bøker
Skjulte feil og mangler av Elsebeth Egholm
Ariel av Syliva Plath (dikt)
The Bell Jar av Sylvia Plath
Books v. cigarettes av George Orwell (essays)

Bøker mottatt
Det uimotståelige blåbærbakeriet av Mary Simses (leseeksemplar)
Odins barn av Siri Pettersen (leseeksemplar)

Bøker kjøpt til barna/gaver
Fire Disneybøker, hvorav tre med lyd…

Jeg prøvde virkelig å kjøpe tid forrige helg. Lille frøken Hysj og jeg var innom en liten Ark-butikk og jeg ville så gjerne se gjennom dokumentarhyllene. Jeg sendte henne i retning av barnebøkene, nå se om du finner ei bok du liker. Jeg hadde ikke før ytret ordene før noen hadde luktet Disneyprinsesser. Sukk, jeg får gjøre opp ved å kjøpe Pippibøker denne måneden.

2013-07-02 09.20.19

Denne leses nå. Den lille boka er en samling av essays av George Orwell, noen er ganske gode, spesielt for oss bokelskere. Andre er litt mer uinteressante så det tar tid, men velskrevne er de. Definitivt.

Når jeg ser på listen av nyanskaffelser er de mildt sagt varierte – og litt sånn er det med leselysten også. Eller rettere sagt, hva jeg har lyst til å lese og høre på. Jeg er inne i en periode hvor jeg har lyst til å lese dokumentarer og høre spenningsromaner, selv om det ikke akkurat vises fra kjøpslisten. Skjulte feil og mangler ble kjøpt fordi jeg trengte en enkel krim. Enkel var den, helt grei underholdning. Plath har jeg kun et overfladisk kjennskap til, det ønsker jeg å rette opp nå.

Jeg ønsker dere alle en god boksommer! På torsdag er jeg tilbake med en liten sommerkonkurranse! Vi sees da:-)

7 thoughts on “Bekjennelser – juni 2013

  1. Hehe, hvis det er noen trøst, elsket jeg også Disneyprinsesser da jeg var liten. Nå leser jeg Virginia Woolf, så det er fremdeles håp for lille frøken Hysj:-) Godt du minnet meg på Sylvia Plath, for jeg kjøpte også Ariel for ikke så lenge siden. Men min utgave er ensfarget og gørrkjedelig, din utgave fantastisk flott. Håper innholdet er det samme, da. Jeg skal hente den fram sporenstreks og begynne å lese. God lesesommer til deg også, Karin!

    • En liten innrømmelse – jeg kjøpte den mest fordi jeg likte omslaget:-) Og fordi jeg da hadde kjøpt The Bell Jar for noen dager siden og tenkte at når jeg først hadde begynt å kjøpe Plath kunne jeg likegodt fortsette! Har bladd litt i den og lest litt, gleder meg å ta fatt på den en dag:-)

      Ja, det var en stor trøst:-) He he, det viktigte er nå strengt tatt at man liker bøker.

      • Jeg har bare lest et par av diktene fra Ariel, og jeg elsker dem! Så her tror jeg det vakre omslaget passer til innholdet:-) Glassklokken må jeg også se å få lest en dag, jeg skjønner ikke hvorfor jeg bare har den liggende. Kan det være fordi jeg har over 400 uleste bøker? Hmmm…

      • Kanskje Glassklokken/The Bell Jar er på 1001-listen også? Jeg trodde det, men har ikke sjekket. Boka (1001-boka altså) er pakket ned og jeg orker ikke å anstrenge meg for å finne ut av det. 400 uleste bøker er bra, et det beste biblioteket skal vel bestå av flest uleste bøker?

      • Den er på listen, ja. Den var alternativ i lesesirkelen, men så ble det To Kill a Mockingbird istedet. Helt enig, det beste biblioteket består av flest uleste bøker! Rundt 500 uleste må da være ideelt? 😉

  2. Hah, ser det ikke bare er jeg som tripper i ring rundt livsløgnene -)
    Hopper over det jeg skulle si om Sylvia for BellJar har jeg faktisk lest, det som blindet meg for alt annet: Har du lest 53 bøker iår, hvordan er det mulig? Baby og alt????

    • Jeg jogger ikke;-)

      Lest og hørt, jeg ble overrasket selv også over antallet, selv om det har vært et godt lese halvår. Det har vært mye flyt i lesingen og det har vært fint. I fjor på denne tiden sleit jeg skikkelig med å få lest mye så det der går jo opp og ned. Ellers så har jeg funnet ut at størrelse ikke har noe betydning, ofte bruker jeg kjempelang tid (som i Karinland er en uke) på tynne fliser av bøker mens mursteiner som er velskrevne de går ned på høykant.

      Så er jeg jo heldig da i disse dager, går jo hjemme og dasser i mammapermisjon, vi har det godt i fine i Norge:-)

Kommentarer?

