Forestill deg av Marita Fossum

Jeg har lest Marita Fossum sin Bragevinnende roman Forestill deg fra 2005. Jeg kan kort oppsummere tankene mine med følgende tre punkter….

forestill deg

…1) Jeg kommer aldri innpå hovedpersonen i romanen, Søs som hun heter. Hun har akkurat mistet moren sin og hun vet ikke helt hvor livet står. Historien blir litt platt, litt diffus og tilslutt leser jeg kun for å bli ferdig.
… 2) Et lyspunkt er Fossum sine beskrivelser av hvordan vi mennesker, i vår irrasjonalitet, henger oss opp i underlig ting. I romanen er Søs sin mor veldig opptatt av gardinene på aldershjemmet hun havner på.
… 3) Dette er den andre boka jeg har lest av Fossum, jeg kan trygt si det ikke er på grunn av omslaget jeg har lest disse to.
——–
Boka er lånt på biblioteket.

2 thoughts on “Forestill deg av Marita Fossum

  1. Marita Fossum er en forfatter jeg totalt har oversett. Vi har bøker av henne på jobb ser jeg, men hun kan jammen ikke være mye utlånt siden jeg ikke har lagt merke til bøkene. Greit å høre hva du synes om henne likevel 🙂

    • Ja, jeg ser at hun er en forfatter som er kritikerrost, men som ikke når helt ut. Og med de to bøkene jeg har lest sålangt kan jeg til en viss grad forstå det. Men, om det dukker opp flere bøker av henne foran meg tror jeg at jeg prøver de igjen.

Kommentarer?

