Lesebrett: Digitalbok touch

For en stund siden så ble jeg kontaktet av Cappelen Damm, som eier nettbutikken Digitalbok.no, om jeg ville teste deres nye lesebrett Digitalbok touch. Jeg var litt skeptisk, men blikket fra samboeren min fikk meg til å si ja. Han har lenge prøvd å få meg til å lese flere e-bøker, men selv med med hans Kindle og amazonkonto ganske så tilgjengelig har det kun blitt med en bok eller to i året.

digitouchDigitalbok touch, eller digi’n som den har blitt hetende på her på hjemmebane, er Norges første touch lesebrett. Jeg har nå testet den ved å lese to romaner på lesebrettet – og for å si det slik – det er ikke lesingen lesebrettopplevelsen handler om.

Lesebrettet som kom i posten var godt utrustet med omslag, lader og kabler og øretelefoner. Sistnevnte har jeg ikke testet. Brettet var uventet lett, tenk på alle bøkene et slikt brett kan inneholde! Jeg ble positivt overrasket over størrelsen, lett og ledig var det og skjermen er sånn passe stor (6″). Har man store nok lommer på jakka glir dette godt nedi.

Når man kjøper nye duppedingser er det alltid noe som skal settes opp. Jeg må innrømme at jeg de siste årene har sluppet billig unna ved å ha en samboer som er over gjennomsnittet teknisk interessert. Jeg var derfor spent på hvor vanskelig det ville være å gjøre lesebrettet klar til lesing. Brukerveiledningen, som ligger ute på nettet, var ganske grei og det er ikke så mye man trenger å gjøre. Å stille klokka, koble til et nettverk og koble til kontoen på digitalbok.no var forbausende enkelt. Det jeg slet med derimot var ladingen. Det virket som brettet var nesten helt ladet, men jeg slet med at manøvrene jeg skulle gjøre tok lang tid. Det ble bedre da jeg lot tålmodigheten komme til og ladet brettet ei (lang) stund. Forøvrig har brettet en ustandardisert lader i forhold til feks telefoner og kamera og det alltid et minus når det er enda en lader å huske på når man er på reise.

At det er et touchlesebrett gjør det enkelt å manøvre, selv om det da enklere «å komme borti noe». Det er ganske enkelt å navigere, men jeg må innrømme at jeg synes at ikonene og meldingene som kommer opp kanskje kunne vært litt mer innovative. Enheten trenger lading eller hva det nå er som kommer er litt på grensen til det kjedelige… Litt bedre tekster og bilder hadde gjort lesebrettet litt freshere.

Og nå til lesingen! Og ja, nå har jeg skrevet lengre om selve brettet og det er nettopp litt av poenget. Det er ikke alltid bare å sette seg ned og lese ei bok. Men når først brettet er ladet og riktig bok er lastet ned – da er det bare å lese og det er forbausende enkelt. Med et så lett lesebrett så er det ikke vanskelig å lese på senga eller å finne en god stilling til brettet på en voksende mage – ett klikk og neste side er der. Skjermen er ganske tydelig og i motsetning til å lese på ordinære nettbrett blir man ikke sliten i øynene av å lese på lesebrettet.

Det er enkelt med lesebrett – det kan ingen komme i fra. Jeg liker å tenke på lesebrett som et tillegg til papirbøker, for meg er det ikke snakk om hverken eller. Jeg kommer definitivt til å bruke brettet fremover, eller som en liten del av hjernen min sier – det er jo enda en måte å handle bøker på!

Flere bloggere har testet dette lesebrettet, sjekk ut blant annet ebokhylla mi, Jeg leser og Julies bokbabbel. For generell info og tips og råd vedrørende digitale lesebrett – sjekk ut bloggen ebokhylla mi som er superb på informasjon om dette.
——-
Om det ikke har kommet frem før i teksten så mottok jeg lesebrettet gratis fra Cappelen Damm for testing og omtale.

13 thoughts on “Lesebrett: Digitalbok touch

  1. Så bra at du likte brettet, Karin. Jeg er av de som også sier ja, takk, til både e-bøker på lesebrettet og hyllene bugnende av papirbøker. Liker jeg boken jeg leste på nettbrettet veldig godt, er det meget sannsynlig at en papirutgave av boken finner veien til min hylle. Favorittene må man jo ha i papir.

    Selv har jeg akkurat fått min andre Kindle i hus(PaperWhite) og jeg elsker den. Jeg digger touch skjermen, det innebyggde lyset, at den kan regne ut hvor lang tid det gjenstår av boken/kapitlet basert på min lesehastighet(da kan jeg jo fortelle sannheten når jeg svarer samboeren min på at jeg snart er ferdig ;)), hvor enkelt det er å shoppe bøker, det klare skjermbildet og hvor behagelig det faktisk er å lese på den.

    Voksende mage, sier du? Hmm…. blir det helt feil av meg dersom jeg skriver gratulerer? 😉
    Ønsker deg og familien en riktig fin helg.

    • Jeg tar i mot gratulasjonen for å si det slik, termin er rett over påske så nå føler jeg at det grenser for hvor mye den kan vokse akkurat nå!

      Jeg har sett den PaperWhite på trikken her om dagen, jeg ble veldig nysgjerrig på den. Jeg synes den faktisk levde opp til navnet, den var veldig papirhvit! Han som ssatt ved siden av meg og leste i sin Kindle syntes sikkert jeg var veldig uhøflig som satt og leste på hans Kindle, men jeg ble så nysgjerrig. Det med lesehastighet er veldig interessant og spennende!

      God helg til dere også:-)

  2. Er det ikke snart på tide at magen snart slutter å vokse, måtte telle tilbake til bokbloggtreffet – og må medmindre du ble befruktet timen før treffet må da denne babyen komme ut snart?? (Ehh, sorry telte feil, det er jo bare 7mnd siden treffet – hehe.). Litt snurt for at digitalbok ikke spurte meg om jeg ville ha, trenger en bursdagsgave til morra mi – og tror en norskebrette er å foretrekke framfor kindle da hun ikke leser mye engelsk og jeg ikke helt klarer å se for meg at hun skal trikse med konvertering. Selv valgte jeg bort touch da jeg kjøpte kindle, ville ikke ha finteravtrykk i ‘boka’. Selv med penn som jeg har på nexusen blir det flekker på vanlig brett.
    Og det med ikke-standardisert lader er nesten boikottingsgrunn. Jeg blir STERKT provosert av alle som produserer nye dingser og krever spesialutstyr. Liten eller stor usb – eller NO-BUY.
    Jaja – da blir det ikke brett til mor likevel!)

    Forresten med mangel på baklys vises kanskje ikke fingerflekkene like godt?

    • Ha ha, du er nok ikke den eneste som tenker at dette har vært et skrekkelig langt svangerskap! Bokbloggtreffet det var vel da man fortsatt kun er under 3mnd på vei og alt er hysj, hysj og man føler seg forferdelig og alle skjønner hva som skjer. Denne gangen fikk jeg faktisk mage før jeg var gravid så slik sett føles det ut som jeg har vært gravid de siste 2 årene….

      Det er faktisk et poeng det der med lys og flekker, at de faktisk ikke vises når det ikke er noe lys, slik som på nettbrettene (eller telefonene). Men det skal sies at på lesebrettet blar jeg med tastene det føles litt vilkårlig å bare skulle trykke på skjermen for å komme på neste side!

  3. Heisan og grattis med Diggi-brettet! Jatakk begge deler er jeg definitivt med på, selv om det jeg kan få på brettet havner på brettet og (Mari:) … ikke i tillegg i bokhylla. Det var jo nettopp derfor vi gitt over til lesebrett :o) Hyggelig du linker til bloggen min! Thx – og god helg! 😀

    • He, he, moro å se hvor mange forskjellige tanker det er rundt e-bøker kontra papir. Jeg tenker at de bøkene som ikke er et must i «biblioteket mitt» kan være på brettet, mens de forfatterne jeg samler på osv de må være i papirutgave!

  4. Gratulerer med voksande mage, det hadde ikkje eg fått med meg. Eg har hatt inkarnasjonen av kengurubabyen på fanget i nokre månadar nå (eg har heldigvis fått lagt han frå meg nå) og lesebrett er veldig praktisk når ein ammer eller har klengebaby på fanget og bare ei halv hånd til å lese med. Så det kjem nok til nytte, skal du sjå.

    Kva legg du i «Norges første touch-lesebrett» er det det første touch-lesebrettet som er knytta direkte til ein norsk ebokhandel du meiner? Eg har verkeleg hatt touch-lesebrett i Norge i to år, allereie. (Vanskeleg). Eg blei bare nysgjerrig på kva du la i det. Viss CappelenDamm har klart å lansere eit lesebrett som faktisk fungerer på digitalbok.no (ein butikk eg har gitt opp å bruke), har dei kanskje gjort noko stort.

    • Ja, jeg husker hvordan lille frøken Hysj bodde på magen/lå på puppen lenge, så jeg tror lesebrettet kan komme godt med. Nå leser jeg Ken Folletts gigantiske 900 siders roman Vinter over verden i papir og jeg tenker at det er slike bøker man burde ha hatt elektronisk! Den er ikke magevennlig (men en lesefryd!).

      Ja, jeg mener det første touchbrettet som er laget for norske forhold, knyttet til en norsk bokhandel. Jeg må innrømme at det er mye forvirring knyttet til dette med lesebrett og jeg blir litt frustrert over alle de forskjellige løsningene. Og ikke minst at de enkelte butikkene har sine egne løsninger, som digitalbok. Jeg har hatt gode opplevelser der, kjapt å kjøpe og enkelt å laste ned på brettet, men samtidig så tenker jeg at det er så unaturlig å skulle holde seg til et sted. Så etter å ha lest innlegget ditt om ARK-appen lastet jeg ned den også for å prøve, men også der blir det jo poenget litt det samme. Jeg liker elektroniske bøker, men samtidig så blir det hele tiden så mye ekstra, det er ikke bare å plukke opp boka og lese i den om du skjønner meg.

      • Ja, eg skjønner veldig godt kva du meiner. Eg synest og det er tungvint med denne formatforvirringa og at ein ofte må bryte åndverklova ved å ta bort DRM-sperre, for å få ei bok frå den eine butikken over på det andre lesebrettet. Det kan jo ikkje vere meininga at ein skal ha eit lesebrett for kvar bokhandel, eller ein app for kvar bokhandel- nå har eg lesebrett som støtter ePub-format til dei fleste utanlandske nettbokhandlarar, Kindle-app, ARK-app og nå bibliotek-app på iPhone og iPad. Eg skulle gjerne sett at det var ein meir integrert løysning, kor det gjekk an å samkøyre litt meir.

      • Helt enig! Jeg tror det er det «vanskelige terrenget» som gjør at mange er skeptisk til e-bøker i Norge også – og det skjønner jeg godt!

Kommentarer?

