Mandagsupdate – bøker leses og kjøpes over en lav terskel

Her er jeg!

Jeg både leser og kjøper bøker, det blir bare litt liten tid foran pc’en! Lesemodusen er på topp, selv om ikke alle opplevelsene har vært positive i det siste. Jeg har prøvd meg på Graham Greene. En vettug mann med mye å si, men det ble litt for realistisk for meg. Likevel synes jeg romanen Den dypeste grunn hadde litt til felles med Doris Lessing sin debutroman Det synger i gresset og det er jo absolutt et kvalitetstegn i mine øyne.

dawn frenchJeg har hatt et skuffende gjensyn med komikeren Dawn French og hennes nye (lydbok) Oh Dear Sylvia, neste gang skal jeg kanskje lese omtalen før jeg kjøper en bok. Den visste seg å være svært annerledes enn A Tiny Bit Marvellous som jeg elsket og ler av enda.

En norsk roman fikk jeg endelig lest over helgen, jeg leser altfor lite norsk. Jeg har en ide om at norske samtidsforfattere skriver for utilgjengelig, at de er for smarte og jeg er for dum, så jeg vet ikke hvor jeg skal starte. Tips mottas med takk!

Jeg var innom en liten bokhandel i dag – kjøpte to barnebøker på Mammut. Har planer om å se mer i litt andre butikker også, prøver å fordele posene med bøker som kommer innom døra. Det har kommet en del pakker i posten også i det siste, jeg har hamstret litt engelske bøker, samtidig som et og annet leseeksemplar har funnet veien hit.

Omtaler kommer!

Nå skal jeg krype ned i senga med boka jeg leser nå Some Girls, Some Hats and Hitler som er en slags memoar fra Wien før krigen. Det er champagne, cocktails og haute couture over en lav sko, med Hitler som rasler i bakgrunnen. Og kjærlighet, glemte jeg den store kjærligheten?

2 thoughts on “Mandagsupdate – bøker leses og kjøpes over en lav terskel

  1. Mitt lesehumør er ganske motsatt av ditt så det går ganske trått for tiden. Jeg var hos mine foreldre på søndag og da hadde de ryddet i bokhyllene og fylt opp flere kartonger med bøker som skulle bort. Så jeg gikk derfra med et stort nett med både barne- og voksenbøker. På mandag da jeg var innom Mammut-salget kjøpte jeg ingenting, for jeg var så fornøyd med det jeg hadde fått gratis. Jeg har derimot kjøpt inn en del til jobben:-)

    Jeg har det litt på samme måte som deg med norsk samtidslitteratur, men kanskje først og fremst med en god del klassikere. Med samtidslitteraturen tenker jeg ofte at jeg ikke synes det er så interessant, at det ikke angår meg og kanskje at det nettopp er noe jeg ikke forstår. Vi har hatt en diskusjon her på jobben om Ingelin Røssland sin bok Kirsebærsnø som noen mente var så triviell, men som jeg likte ganske godt. En kommenterte at ofte når menn skriver om trivialiteter er det allmenngyldig, mens når kvinner gjør det er det banalt. Den kan være et tips til deg. Du må ikke forvente deg en fremtidig klassiker, men en fin lettlest bok som tok opp ting jeg kan relatere til og ikke minst engasjerte den litt her på jobben:-)

    • Nå ble jeg veldig nysgjerrig på Kirsebærsnø, det er så moro med bøker som skaper diskusjon! Og du har et godt poeng om kvinner vs menn, virkelig.

      Det er veldig fint med gratis bøker, små skatter!

Kommentarer?

