Fredagstips: Barnebokkritikk.no

barnebokkritikkEr du interessert i litteratur for barn og ungdom?

I så fall sier jeg det igjen, ta en titt på nettsiden barnebokkritikk.no. Dette er en nettside som har omtaler av litteratur for den yngre garde – og med interessante artikler. De som skriver for nettsiden har god faglig tyngde. Jeg er ikke alltid enig i det de skriver, men synes det er fint å få nye impulser! Om du ikke vet hvor du skal starte kan jeg anbefale deg denne artikkelen Fagbøker for hvite barn som viser hvordan mange fagbøker for barn er beregnet på de som lever et middelklasseliv. Om det virkelig er slik , at «ut-i-naturenbøker» forutsetter ressursterke foreldre med hytte og kunnskaper om båltenning, så tenker jeg at det finnes et stort marked der ute som ikke er dekt. Eller kan kanskje du finner artikkelen om pekebøkene som er trukket av markedet på grunn av anklager om rasisme interessant? Uansett – let og finn!

God helg!

4 thoughts on “Fredagstips: Barnebokkritikk.no

    • Jeg har det siste året sett en del rart i barnebøker jeg, samtidig som jeg er overrasket over hva som fenger barn. Jeg synes denne nettsiden gir for meg et annet perspektiv på barnebøker (og ungdomsbøker).

    • Må tilføye at jeg ofte syns det blir overreagert på en del ting. Kan ikke tenke meg at bøkene til Egner har skadet noen! Og det må være lov å lese «gammel» litteratur også, Til og med sangene til Margrethe Munthe er helt greie, syns jeg. De som synger dem kan jo bruke fornuft og forklare for barna hva det handler om!Jeg slutter – kom på at det er så mye jeg ville si om slike ting!

      • Jeg skjønner godt hva du mener, mange av disse tekstene (som sanger og bøker) er jo en del av vår kulturtradisjon. Samtidig er det jo viktig at den litteraturen som blir utgitt i dag viser mye av det mangfoldet som finnes.

Kommentarer?

