Fasandreperne av Jussi Adler-Olsen

Lest på dansk!

Lest på dansk!

Carl Mørk finner en mordssak på pulten. To søsken ble funnet drept i et sommerhus for over 20 år siden. Tilsynelatende er den løst, en tilståelse har de i alle fall. Carl er derimot ikke overbevist, og mindre overbevist blir han ettersom at ledelsen ønsker at han skal lukke saken. Sammen med Avdeling Q sin sivile arbeider Assad, som gjerne skulle ha hatt et politiskilt i lomma, graver han etter bevis for å felle en vennegjeng som hadde gått sammen på en kostskole på 80-tallet.

Vennegjengen er ikke lenger komplett, en er død og en annen soner for drapet som nå har havnet på Carl sin pult. En tredje, en dame som går under navnet Kimmie, lever nå på gaten, på flukt og i frykt fra de andre i den mektige og rike gjengen. Kimmie har sin egen agenda, med en koffert i hånda med det mest dyrbare hun har, skal hun ta hevn.

Avdeling Q møtte vi første gang i krimromanen Kvinnet i buret. Danske Jussi Adler-Olsen har skrevet fem bøker om den lille etterforskningsenheten. For strengt tatt, selv om avdelingen i denne romanen blir utvidet med en sivilt ansatt til; Rose, så består den kun av personer som blir flyttet ned i en kjeller for å ikke være til besvær for andre, mer velfungerende enheter.

Carl Mørk er en likandes kar. Han sliter fortsatt med hendelser som skjedde før Kvinnen i buret, han er forelska i psykolen han er tvunget til å gå til, er forutinntatt til kollegaer (nye, så vel som ledere) og han klarer å utmanøvrere ledere på en finurlig måte. I tillegg er han ikke alltid helt og det skaper en litt mer realistisk karakter enn de fleste litterære etterforskere.

Serien om Avdeling Q har blitt utrolig populære, det kan jeg forstå. Samtidig så synes jeg ikke serien er unik. Fasandreperne er spennende ja, men sånn halvveis ut i boka skjønner man hvordan det ligger an og slutten er egentlig forutsigbar. Jeg liker godt derimot humoren i boka, samspillet med Carl og Assad og Rose. I tillegg så liker jeg godt noe av det som det ikke altid blir snakket så mye om, og som man stadig er innom i denne boka, nemlig vennetjenester og maktmisbruk. Dagsaktuelle temaer, dessverre.

Heldigvis for meg har jeg også bok nummer tre liggende klar for lesing. På dansk! Også Fasandreperne ble lest på dansk, litt utfordrende og tar litt tid å komme inn i, men det flyter egentlig ganske godt. Også har danskene egentlig ganske mange morsomme ord!
——-
Boka er kjøpt selv.

8 thoughts on “Fasandreperne av Jussi Adler-Olsen

  1. Jeg er imponert over at du leser bøkene på dansk! Jeg tror jeg er skrudd litt rart sammen, for hver gang jeg skal lese en tekst på dansk så «hører» jeg alt på dansk inne i hodet mitt…. Ja, ja 😉 Jeg har bok tre og fire på vent, og gleder meg til å lese mer om Carl, Assad og Rose.

    • En av utfordringene er at jeg sitter og fniser litt når jeg leser dansk, fordi jeg tror at de har så masse tulleord. Det er sikkert ikke tulleord, men det føles litt sånn og litt vanskelig å ta de seriøst, men likevel, det går ganske greit også! Flaskepost fra P har nå hoppet helt fremst i lesekøen så nå skal jeg starte på den!

  2. Enig med Silje. Jeg sliter allerede ved overskriften. Fasandræææææææperne.
    Sånn utenom det har jeg Flaskepost fra P eventuelt Q i alle fall en eller annen bokstav. Ulest, altså. Jeg er egentlig brennsikker på at jeg vil like boken, men det lykkes meg visst aldri å faktisk begynne på den. Kanskje nå, etter denne omtalen?

    • Fnis, jeg skjønner litt hva dere mener men det er litt moro også – å lese dansk. De snakker så rart også har dem massevis av rare ord! Jeg skal starte med Flaskepost fra P nå, ble så ivrig etter å ha lest om fasandræbeeerne.

  3. Jeg er også imponert over at du leser på dansk. Har enda ikke fått lest den siste boken, Journal 64, men gleder meg veldig til den. Har stor sans for Adler-Olsen, og det hjelper også at forfatteren selv er veldig sympatisk.

  4. Tilbaketråkk: Krim, krim og atter mer krim: De fem fyrstikkene og Journal 64 | Hysj! Lesing pågår

  5. Tror ikke jeg hadde klart å lese den på dansk!! Men boka var spennende og jeg gleder meg til å lese de neste bøkene av han. Den er ikke den beste jeg har lest, er mye grotesk vold. Men Assad er en morsom karakter og jeg ler ofte av hans kommentarer!

Kommentarer?

