Alf Prøysens herlige univers

Tilfeldigheter.

Jeg sitter og blar i en julebok med sanger og spør to-åringen om hvilke julesanger de synger i barnehagen. «Mus» er svaret. Ah, Musevisa tenker jeg og blar opp til riktig sang.

Når jeg trer inn i barnas herlige univers med alle disse sangene, bøkene og historie jeg selv vokste opp med slår det meg hvor mye Alf Prøysen har bidratt til vår kulturarv.

Jeg er knapt ferdig med Musevisa, når det ringer på døra (les: to-åringen sa nok etter tre vers). Mormor er kommet og med seg i bagasjen har hun en DVD med Musevisa og åtte andre Prøysenklassikerne. Det er Prøysen selv som synger, men alle sangene/historiene er animert.

To-åringen er fjetret, dette var bedre enn mors falske sang. Mor derimot, hun tenker at en dag skal hun lese litt mer av og om denne mannen som har satt sitt preg på den norske kulturarven.

10 thoughts on “Alf Prøysens herlige univers

  1. Alf Prøysen var fantastisk. Jeg har lest og sunget for ungene i flere år, og Prøysen var en favoritt. Nå er ungene 16 og 19 og vil helst rømme huset om jeg prøver meg på en trall, men koselig – dengang – dette hadde vi !!! Skap tid til Prøysen, du vil garantert ikke angre 🙂

  2. Å, nå fikk jeg skikkelig julestemning!! Alf Prøysen er bare så herlig. Mon tro om det er for sent å ønske seg den dvd’en til jul i en alder av 32? Det ville på en måte være veldig urettferdig, siden dvd ikke fantes da jeg var liten.

    Til lille frøken Hysj: «Mus» – LOL! Godt svart.

  3. Tilbaketråkk: Kjerringa som ble så lita som ei teskje og noen små betraktninger rundt norsk kulturarv | Hysj! Lesing pågår

Kommentarer?

