Bøker i gaver

Dipsolitteraten spurte denne uken fire ganske enkle spørsmål. Tilsynelatende.

1) Hvilken bok – eller bøker – ønsker du deg til jul ?
2) Hvilken bok  – eller bøker – ønsker du deg ikke til jul ?
3) Hvilken bok – eller bøker – vil det glede deg å gi bort i julepresang ?
4) Hvilken bok tror du vil bli «gjengangeren» under norske juletrær i år ?

Jeg har akkurat tilbragt formiddagen med å handle gaver – på nettet. Vanligvis liker jeg å gå i butikker, men i dag må jeg innrømme at jeg sverger til husholdningens faste leverandør av bøker på norsk – haugenbok.no. Ikke bare bøker ble med i bestillingen, men også lydbøker ble det flere av. Jeg ser at lydbøker blir mer og mer populært hos småbarn, vi hører på både Tassen og Hakkebakkeskogen her i huset. Ikke mer enn sju minutter av gangen, men likevel, et sted må man starte.

I år blir det mye bøker fra oss. Alle får bøker i en eller annen form. Å bestille bøker er enkelt, men å finne ut hva man skal bestille det er en annen ting. Da er det greit å gjøre litt undersøkelser på nettet i forkant av bestillingen. Vi har en niese som liker å lese, men det må være lettlest og skummelt. Jeg kom derfor over Marg&Bein-serien fra Cappelen Damm og to titler derfra er bestilt. Jeg synes serien virker veldig skummel, så jeg kommer nok ikke til å sniklese før jeg gir fra meg bøkene for å si det slik!

Det er derimot godt mulig at jeg kommer til å sniklese i boka Hvorfor er himmelen blå? som er utgitt på Fortellerforlaget. Jeg har gitt bort Kan hunder drømme? tidligere og det var en flott bok, med gode illustrasjoner og spørsmål. Ellers så vil det være et utvalg av pekebøker, billedbøker og lydbøker blant annet om Klabert av Tor Åge Bringsværd som vil bli delt ut i år.

Det er alltid enklest å kjøpe bøker til barn og ungdom, de voksne derimot – de er så fastgrodde i sine vaner. Siden jeg også har blitt voksen har jeg sluttet å gi bort bøker jeg mener mottakeren burde lese og heller konsentrert meg om å finne noe jeg tror de vil like! Jeg skal ikke røpe så mye her med såpass kan jeg si at Eirabu-duetten, Agnes og en lokal (nordmørsk) forfatter vil ligge under diverse juletre i år (ikke bokstavelig håper jeg!). Jeg gleder meg over å gi bort bøker jeg tror mottakerne vil lese – kanskje først og fremst bøker de ikke har hørt om før.

Når det gjelder bøker jeg ønsker meg til jul så har jeg ingen liste. Det er flere bøker jeg kunne tenkt meg å ha lese, men samtidig kjenner jeg at jeg fort blir trett av bøker jeg har lest eller hørt mye om. Jeg har lyst til å lese de glemte perlene, ikke nødvendigvis årets bøker. Dermed blir jeg litt vanskelig å kjøpe gave til, kanskje? Uansett, om noen hadde tatt veien innom et antikvariat og fått kjøpt noen romaner av russiske eller sovjetiske forfattere hadde jeg blitt glad, eller noe av Zweig eller Kadare eller andre forfattere de tror jeg vil like. Dessuten må innrømme at jeg alltid ønsker meg et Persephone-abonnement. Alltid.

Bøker jeg ikke ønsker meg til jul sier selv selv. Jeg tviler på at Fifty Shades of Nothing (mitt navn på trilogien) vil gi meg noe særlig. For å være helt ærlig mistenker jeg at jeg har lest omtaler av de bøkene som er bedre enn selve bøkene. Ellers står jeg glatt over biografier om fotballstjerner, idolstjerner og andre som er yngre enn meg. Derimot er jeg ganske nysgjerrig på den nye Dronningbiografien.

Både Fifty Shade og biografien om dronning Sonja kommer nok til å ligge under mangt et juletre i år. Jeg har observert blant annet på Facebook at førstnevnte er veldig populær blant mange som nok ikke sluker bøker til vanlig. Det synes jeg faktisk er litt bra at den kan få folk som vanligvis ikke leser bøker til å lese. Kanskje får noen dobbelt opp under juletreet og går i bokhandelen og bytter den med Agnes i senga eller Ildfuglen og det skader jo ingen?

Les flere ønsker og tanker om bøker som julegave her!

7 thoughts on “Bøker i gaver

  1. Før jeg ble bokblogger ga jeg alltid bort bøker og fikk forsåvidt også bøker i gaver, ikke så mye den veien for alle tror jeg har alt og har lest alt – ikke sant – men jeg forstår jo at det kan virke sånn for de som kanskje leser et par krim i året. ‘ ikke brød til bakerens barn’ osv.
    Ifjor ga jeg bort ei nøye utvalgt loppisbok til hvert famliemedlem. Løpebok/krim til far, bok med tårer til mor, humor til søster, overnaturlig til svoger….. the list goes on. Iår vet jeg ikke.
    Jeg har gitt bort så mange bøker – bookcrossing, lesereksemplarer og bruktfunn gjennom året at det kanskje blir tatt litt for gitt – » har du fått denne gratis nå da?»
    Må tenke litt på det.

    Selv ønsker jeg meg bøker det er umulig å få tak i på loppis, forlag og gratis på kindle.
    Da står vi vel igjen med amerikanske ungdomsbøker av moderat popularitet -)

    • Jeg skjønner godt hva du mener. Jeg kunne godt tenkt meg å ha gitt bort brukte bøker, men akkurat til jul føler jeg at de må være «nye» (altså ikke brukt, men nødvendigvis ikke årets). Ellers i året så pusher jeg jo på folk brukte bøker hele tiden. Jeg derimot synes det er stor stas å få en brukt bok for da tenker jeg at noen faktisk har funnet en bok jeg liker. Men, men….

      Ah, men da skjønner jeg at du ønsker deg det samme som meg – et Persephoneabonnement;-)

      • Siden jeg ikke vet hva er Persephoneabonnement er – og det er jo greit å vite hva man ønsker seg til jul, klikket jeg i researchens navn på linken din – men den virker ikke. (Jeg assosierer tegneserie??)
        , psst, andre onsdag/mnd betyr bookcrossing og osloS
        , så vet du det, passer bra med giverglede til dette juleinnlegget -)

Kommentarer?

