Fine, såre Emily

Jeg leser dikt. Jeg leser dikt høyt og prøver å forstå. Nå prøver jeg å forstå Brigitte Oleschinski, en tysk poet og diktsamlingen hennes «Your passport is not guilty».

Når jeg er i diktmodus, kommer jeg ofte tilbake til Emily Dickinson. Jeg tenker at hun fikk meg til å tørre å gå inn i diktrommet. Det er fortsatt en dørstokk jeg ikke krysser så ofte.

Det er et dikt av Dickinson som jeg aldri klarer å legge fra meg, jeg har publisert det tidligere også. Det handler om å stå utenfor, sårheten vi kjenner så godt fra hennes dikt er tilstede.

A door just opened on a street 

A door just opened on a street–
I, lost, was passing by–
An instant’s width of warmth disclosed
And wealth, and company.

The door as sudden shut, and I,
I, lost, was passing by,–
Lost doubly, but by contrast most,
Enlightening misery.

(Emily Dickinson)
13 thoughts on “Fine, såre Emily

  1. Et nydelig dikt av Emily Dickinson! Jeg leser også dikt for tiden, men den diktsamlingen jeg er ferdig med var ikke helt til å forstå…jeg fikk nå lyst til å lese Dickinson 🙂

  2. Jeg er helt nybegynner på dikt, Dickinson er sånn den eneste jeg leser; om og om igjen. Dette er et dikt av henne jeg ikke har dvelt ved før – takk for at du deler det. Det festet seg.

    • Ja, dette er et dikt som fester seg. Jeg er også nybegynner, synes det er en vanskelig verden å gå inn i. I tillegg så synes jeg at det er vanskelig å skrive om dikt, vanskelig å sette ord på hva man tenker.

  3. Sammentreff,
    Vi snakket om deg igår, oss bokbloggere på bookcrossingmøte. Om deg og dikt. Og hvordan du er en av de få som skriver gode diktinnlegg i noregsbokbloggland.
    Og så kommer du her og understreker hele poenget!

    (Jeg er analfabet på dikt, men liker Dickinson, hun går rett i sjela.)

    • Hm, kanskje du blander meg sammen med noen andre? Jeg synes det er veldig vanskelig å skrive om dikt, jobber med et innlegg i disse dager og det er vanskelig å skrive om dikt. Spesielt når man har null litteraturvitenskaplig bakgrunn… Når jeg skriver ordinære omtaler så bryr jeg meg ikke om det, men akkurat på dikt, det synes jeg er vanskelig. Takk uansett:-)

      • Det var deg vi snakket om, Ingalill blandet ikke:-) Jeg synes dikt er det vanskeligste å skrive om, og bruker laaaaaang tid på de få lyrikkinnleggene jeg skriver. Jeg blir veldig inspirert av måten du skriver om dikt på, uten at jeg klarer å sette fingeren på hva det er du gjør som jeg liker så godt. Kanskje fordi du ikke er litteraturviter og derfor ikke blir for teknisk og kjedelig? Men heller skriver om stemninger, bilder, gode linjer, etc. Jeg gleder meg i alle fall til det diktinnlegget! Da skal jeg klare å si hva det er jeg liker:-)

      • Takk:-)

        Jeg synes også det er så utrolig vanskelig å skrive om dikt, så om noen tenker at det jeg skriver er bra så er det veldig fint.

        Jeg tror mange opplever dikt som veldig vanskelig å få tak på, og når man leser kritikere som skriver om dikt så blir det ofte veldig mye teori. Det er jo bra – for de som kan sin teori, men for oss som bare liker å lese så blir det vanskelig å forstå. Jeg tror det gjør at folk da tenker at de går glipp av noe vesentlig og derfor ikke vil lese/ikke tør snakke/skrive om dikt. Dessverre!

      • Jeg er helt enig. Det er kjempesynd at det bare skrives veldig «faglig» om lyrikk, og jeg tror det skremmer folk vekk fra sjangeren. Men lyrikk kan gi like store leseropplevelser som romaner, og trenger ikke være vanskelig. Man trenger heller ikke å forstå alt man leser for å få noe ut av det.

        Jeg prøver å skrive om prosjekt/tematikk/budskap, som når jeg skriver om annen litteratur, istedenfor å bli for teknisk. Men jeg synes likevel det er vanskelig å skrive tilgjengelig om lyrikk og samtidig få det presist nok. Uansett, nå fikk jeg kjempelyst til å lese dikt igjen, så jeg får prøve å presse inn en samling i helgen:-)

Kommentarer?

