Te eller kaffe? A cup of tea, please!

A cup of tea, please!

Noe av det jeg liker med England er innbyggernes tro på at en kopp te skal løse alle problemer. Alt kan snakkes om, alt kan diskuteres, bare man får en kopp te.

Selv har jeg etter hvert blitt en tedrikker. Veien dit har vært lang, jeg måtte til Moskva for å lære meg å drikke. Te altså. Et billig alternativ når en flaskevann uten kullsyre kostet mer enn en halvliter vodka, og vannet i springen knapt kan brukes til tannpuss. Blant studentene gikk teposene på rundgang, det ble en svak te og liten koffein på sistemann.

Nå drikker jeg kun te i løsvekt og rynker på nesen av poser. Jeg elsker tebutikker og passer på å oppsøke disse når er jeg på reisefot. I sommer fant jeg veien til Te og Kaffehuset i Trondheim, en butikk som også har massevis av tekopper og kanner. – Jeg ønsker meg alt der inne, så jeg til søstera mi da vi kom ut igjen. Bortsett fra kaffen da, den kan noen andre drikke.

En dag jeg satt og surfet kom jeg over tesortene fra Bingley’s tea ogderes serie med te fra Jane Austen. Ut fra utvalget hadde jeg gjerne tatt en kopp med Miss Elizabeth eller Treasures from the Colonel. Eller, i disse OL-tider er spenningen tidvis ganske stor foran Tven så kanskje en kopp med Compassion for Mrs. Bennet’s Nerves hadde vært noe?

4 thoughts on “Te eller kaffe? A cup of tea, please!

  1. Jeg har alltid synes at det engelske folkets forhold til te er morsomt. Spesielt det du sier om at en kopp med te skal løse alle problemer 🙂 Jeg hadde svigerforeldre i Scotland, og fast hver dag kom te-koppen frem (Da savnet jeg kaffe). Nå har jeg imidlertid oppdaget grønn te og da har jeg fått et annet forhold til te drikking. Så selv om jeg drikker kaffe om dagen drikker jeg te om kvelden.

    • For de som er vant til kaffe kan jeg tenke meg at te ikke kan erstatte den. Kjenner forøvrig flere som drikker kaffe på dagen, og te på kvelden og det kan jeg jo skjønne. Det er morsomt det der, å se på hvordan vi mennesker er vanemennesker i forhold til te og kaffe:-)

Kommentarer?

