So Long, Marianne av Kari Hesthamar

So Long, Marianne – ei kjærleikshistorie.

Eller to. Kjærlighetshistorier.

Now so long, Marianne, it’s time that we began
To laugh and cry and cry and laugh about it all again.

Jeg har vært skeptisk om til denne boka. Jeg leste mye om den da den kom ut i 2008. Først og fremst var det mitt manglende forhold til Cohen som stoppet opp. Bortsett fra noen kassetter med Cohen som lå i bilen til foreldrene mine og som jeg sikkert i kjedsomhet pirket i stykker, har jeg aldri vært noe særlig stor fan. Eller interessert. Boka hadde sine utfordringer, men det var spesielt to grunner til at jeg likte den.

We met when we were almost young
Deep in the green lilac park.
You held on to me like I was a crucifix,
As we went kneeling through the dark.

1) Kjærlighetshistorier
Jeg får aldri nok av kjærlighetshistorier uten klisjeer. Jeg liker kjærlighetshistorier, gjerne de som er skjebnebestemte (sukk, der brukte jeg akkurat en klisje selv) og som ikke ender i to barn og felles gjeld. Jeg liker historier om tilfeldigheter, historier om hvordan personer møtes. So Long, Marianne er i høyeste grad både kjærlighet og historier. Et møte en nyttårsaften gjør at  Marianne et par år senere drar med forfatteren Axel Jensen ned til den greske øya Hydra. Hun steller hus, Jensen skriver romaner. De er unge, Marianne er usikker på seg selv, Jensen er usikker på forholdet. Av og på, han forlater Marianne kort tid etter at deres lille sønn er født. Så møter Marianne Leonard Cohen, eller han møter henne. Det vokser frem en kjærlighet mellom Marianne og denne unge lyrikeren. Snart bor de sammen, men Marianne må hjem til Oslo. I årene som kommer veksler de mellom å bo i Norge, i Montreal hvor Cohen kommer fra, i New York og på Hydra. Cohen blir stor, Marianne drar tilbake til Norge, vi sitter igjen med sangtekster.

For now I need your hidden love.
I’m cold as a new razor blade.
You left when I told you I was curious,
I never said that I was brave.

2) Miljøbeskrivelsene
Jensen og Marianne, jeg kaller henne med fornavn på grunn av sangteksten, er et av de første utenlandske som bosetter seg på Hydra. Utover 60-tallet kommer flere og flere for å bo på denne greske øya. Det var billig, langt unna mas og miljøet kreativt. Alle levde for neste sjekk som kom med båten fra Athen. Marianne står ikke alltid selv på egne bein, økonomisk. Boka gir også et innblikk i at selv om både Jensen og Cohen oppfordrer Marianne til å finne seg selv (ny klisje fra meg) så er det hun som er husmor og dagliglivets organisator. Marianne møter mange mennesker, noen er kjente også i dag. Selv om det ikke gir teksten noe særlig dybde og ofte er litt tilfeldig så myker det teksten opp.

Now so long, Marianne, it’s time that we began …

——–
Boka vant jeg i en sommerkonkurranse på bloggen Bok-Karete. Tusen takk!

6 thoughts on “So Long, Marianne av Kari Hesthamar

  1. Dette var den aller første lydboka jeg hørte og jeg var veldig ukomfortabel med formatet. Holdt på å bli gal av oppleseren – og komme aldri til å lese ei bok av Axel Jensen.
    Rart å tenke på at det ikke er mer enn 3-4år siden jeg begynte med lydbøker.

    • Ja, det er rart hvordan lydbøker har fått inntog i dagliglivet nå. Det er bare to år siden jeg seriøst begynte å høre på lydbøker og nå ergrer jeg meg over alle bil- og bussturer hvor jeg bare satt og sløvet (og tenkte store tanker…)!

  2. Hm, en spennende anmeldelse. Jeg ble facinert og ikke, fikk lyst til å lese boken og ikke 🙂 Jeg liker Leonard Cohen, så kanskje det er det som får meg til å ville lese den?
    Takk for tips, jeg hadde ikke hørt om denne boken før.

    • Om du er usikker og liker Cohen les den. Det var veldig interessant høre om hvordan han sliter for å bli lyriker og ikke kan leve av det. Han skrev jo også flere romaner som ble oversatt til norsk (det var ikke jeg klar over!).

Kommentarer?

