Nei, det blir aldri nok….

Et eksempel på bokhylle uten struktur, her er nytt, gammelt, lest og ulest i salig kaos….

Som en ekte bokelsker har jeg i dag fått en økning i antall bøker. Men jeg er egentlig helt uskyldig. Line på bloggen Lines bibliotek hadde for litt siden jubileum og i den forbindelse ga hun bort tre bokpakker. Jeg vant en av disse og i dag fikk jeg levert, personlig av Line selv. To fulle poser kom hun med, med masse interessante og spennende bøker. Jeg gleder meg  til å stifte bekjentskap med flere av disse romanene i tiden fremover. Dessverre måtte fikk jeg ikke tatt med meg bøkene hjem, like etter ringte de fra barnehagen og da var det bare å forte seg på andre siden av byen. Det som uansett var mest hyggelig var å møte Line. Om alle bokbloggere er like trivelige som Line er det ingen grunn til å grue seg til bokbloggetreffet i september, jeg gleder meg i alle fall til å møte flere likesinnede.

Det siste døgnet har det florert en liten sak i bokbloggosfæren om besettelse av bøker, jeg henger meg på, jeg også.

Er du helt besatt av å kjøpe bøker?
Spør du venner og familie får dere nok et annet svar, men jeg vil svare nei. Men at jeg er besatt av bøker, det kan jeg godt være med på.

Når, hvor og hvor ofte kjøper du bøker, og pleier du å handle sammen med noen eller alene?
I lunsjpausen alene, på loppis, på boksalg og på nettet. Er det bøker som kan kjøpes er jeg i nærheten. Jeg liker egentlig å gå i butikker alene, uansett hva jeg skal kjøpe. Om jeg er med andre er jeg egentlig best på å få andre til å handle.

Hva er det som gjør at du blir tiltrukket av en bok?
Historien! En og annen gang er det omslaget, men først og fremst historien som befinner seg mellom to permer.

Er det en spesiell sjanger du foretrekker?
Jeg prøver stadig nye ting, men holder meg unna selvhjelpsbøker og biografier om fotballstjerner som er yngre enn meg.

Foretrekker du å kjøpe nye eller brukte bøker?
Jeg elsker brukte bøker! Loppis og brukthandler er mine favorittsteder å få tak i bøker. Brukte bøker har sjel, de har levd et liv. Samtidig er det noe med lukten av en ny bok hvor sidene nesten henger sammen….

Hvor mange penger synes du det er greit å bruke på bøker i måneden?
Helt greit for meg eller helt greit for andre??? Jeg bruker ikke så mye penger på bøker (faktisk helt sant, mamma!), problemet her i heimen er begrensningene på i bokhyller. De vi har er et salig kaos, uten noe særlig system. Omtrent slik som rotet på kontoret mitt.

Har du noen sinne hatt bokkjøpstopp eller bokkjøpbegrensning?
Teoretisk sett hele tiden.

Når du har kjøpt en bok – hvor lang tid tar det før du leser den?
En dag, to år, tre år, aldri….

Billige eller dyre – innbundet eller paperback?
Avhenger hva slags bok det er. Noen serier samler jeg på, andre vil jeg gjerne ha i innbundet form, mens andre leser  jeg bare for å si gi videre så da spiller det ingen rolle…

Andre besatte: Silje, Bokelskerinnen, Ellikken, Beatheog kanskje flere???

14 thoughts on “Nei, det blir aldri nok….

  1. Takk for at du deler din besettelse for bøker:) Føler at jeg kjenner meg igjen her ja:) Har for eksempel også bøker i hylla som jeg aldri har lest og som jeg tror jeg aldri kommer til å lese:) Ønsker deg en god kveld og kos deg med bøkene:)

  2. Tusen takk for hyggelige ord, Karin! Det var veldig trivelig å møte deg også, men det kom ikke akkurat som noen overraskelse:-) Og ikke minst: Tusen takk for bok! Så morsomt å få en bok i en serie jeg (i det stille) har begynt å samle på, en bok du og Ann Helen sterkt har anbefalt, og som derfor stod på ønskelisten allerede. Jeg gleder meg til å lese den. Og så gleder jeg meg til det begynner å komme innlegg fra bokpakken med tid og stunder.

    «Jeg prøver stadig nye ting, men holder meg unna selvhjelpsbøker og biografier om fotballstjerner som er yngre enn meg.» Hehe, da er det ikke rart hyllene dine fylles opp. Jeg er ikke så glad i noen av delene selv heller, men fotballstjerner generelt dysser meg i søvn – uansett alder.

    • Jeg er glad du likte å få den boken, jeg håper du får en fin lesestund med Forsoningen. Morsomt at den også er i den serien som du nå har begynt å samle på. Måtte nesten le litt nå, kunne egentlig ha skrevet den setningen på blogger med annet fokus hvor de feks samler på serviser i forskjellige serier, eller kanskje det heter noe annet, ja ja, uansett… Igjen, tusen takk for alle bøkene:-)

Kommentarer?

