Se hva jeg fant… (en annen måte å si nytt i bokhyllen på…)

Etter at Kipling på lydbok ikke fungerte, bestemte jeg meg for å se sjekke om jeg kunne finne noen av bøkene i prosjektet mitt om klassisk barnelitteratur i papirformat. Jeg kom over disse utrolig billige, men sjarmerende utgavene fra Wordsworth Classics. På The Book Depository kostet de mellom to og tre pund.I tillegg så er det uavkortet utgaver, det kan være litt vanskelig å finne når det gjelder barnelitteratur. Tre av bøkene som nå er kommet hjem til meg er The Water Babies av Charles Kingsley, Rebecca of Sunnybrook Farm av Kate Douglas Wiggin og The Happy Prince and other stories av Oscar Wilde. Kun sistnevnte er et kjent navn for meg.

Her er omtalen av The Water Babies:

Tom, a poor orphan, is employed by the villainous chimney-sweep, Grimes, to climb up inside flues to clear away the soot. While engaged in this dreadful task, he loses his way and emerges in the bedroom of Ellie, the young daughter of the house who mistakes him for a thief. He runs away, and, hot and bothered, he slips into a cooling stream, falls asleep, and becomes a Water Baby.

 

In his new life, he meets all sorts of aquatic creatures, including an engaging old lobster, other water babies, and at last reaches St Branden’s Isle where he encounters the fierce Mrs Bedonebyeasyoudid and the motherly Mrs Doasyouwouldbedoneby. After a long and arduous quest to the Other-end-of-Nowhere young Tom achieves his heart’s desire.

15 thoughts on “Se hva jeg fant… (en annen måte å si nytt i bokhyllen på…)

  1. For noen skjønne bøker! Wordsworth har fryktelig pene klassikere for voksne også, jeg har både Wilkie Collins og Victor Hugo i den svarte serien deres, som likner denne. The Water Babies er en 1001-bok, så den er jeg spent på å høre mer om. Hvis den er god, kan jeg kanskje ha den som alternativ i lesesirkelen neste år.

    Jeg overleverte forresten premien til Gro i dag, og hun ble helt sjokkert over størrelsen. Bare sånn at du er forberedt på å «finne» enda mer i nærmeste fremtid;-)

    • Ah, jeg var ikke klar over at det var 1001-bok! Nå føk den plutselig fremover i lesekøen. Rapport kommer i alle fall når jeg har lest den. Ser at veldig mange bøker fra slutten av 1800-tallet/begynnelsen av 1900-tallet handler om foreldreløse barn…Mye varasjoner over det teamet.

      Nå blir jeg virkelig spent. Så innlegget på Gro sin blogg, ja:-)

  2. Utrolig fine bøker. Jeg hadde stor suksess med The Wind in the Willows tidligere i år og er definitivt klar for å lese flere gode gamle barnebøker. Takk for tipset =)

    • Jeg har en veldig fin utgave av The Wind in the Willows som jeg kjøpte i England for en del år siden. Etter at jeg leste din omtale så har jeg tenkt på å finne den frem igjen i sommer når jeg er hjemme hos foreldrene mine.

  3. Haha det er visst farlig for meg å lese slike innlegg. Jeg har lenge tenkt at belønningen min for å skrive ferdig masteroppgaven skulle være bokshopping. Problemet er at jeg ikke har funnet noe som fristet veldig i vanlige bokbutikker. På Wordsworth-siden fant jeg derimot masse, og bestilte en haug fra Bookdepository. Det må være lov når bøkene er så billige: 211 kroner for ni bøker! Seks barnebøker og tre klassikere. Listen ser slik ut:

    1. Thomas Hughes: Tom Browne’s School Days
    2. E. Nesbit: Five Children and It
    3. E. Nesbit: The Enchanted Castle
    4. Henry Gilbert: Robin Hood
    5. Washington Irving: Rip van Winkle, The Legend of Sleepy Hollow and Other Stories
    6. John Meade Faulkner: Moonfleet
    7. E.F. Bensom: The Complete Mapp and Lucia
    8. Henry Fielding: Tom Jones
    9. Alexandre Dumas: Twenty Years After

    Mye spennende og ukjent, noe spennede og kjent. Igjen, tusen takk for tipset. Nå gleder jeg meg til å få pakker i posten!

    • Veldig moro! Det var en del ukjent der. Har hørt Five Children and It for ikke så lenge siden. Dumas skrev jo over 100 bøker har jeg lest en plass, har ikke lest så mange, men de jeg har lest har vært veldig fine. Nå er jeg spent på å høre hva du mener om disse bøkene!

  4. Du Karin, du Karin, du er ikke grei.
    Du shopper i vei og frister stakkars meg.
    Jeg skal spare penger og
    The Book Depostitories grønne enger
    er fryktelig fristende for meg.

    Wilde er den eneste av forfatterene som er kjent for meg. Utrolig søte bokomslag og fristende historier 🙂

    Jeg skal forresten forsøke å få tatt et bilde av mine game Kipling bøker, så kan du få se 🙂 Jeg føler meg veldig heldig som har fått arve noen ferdig fylte bokhyller i huset vi har flyttet inn i.

    • For en fantastisk kommentar, på rim også! Bookdep som det kalles her i huset har veldig grønne enger ja, mye fristende som dukker opp.

      Jeg gleder meg til å se de gamle Kiplingbøkene, de høres veldig fine ut. Ferdige fylte bokhyller er bra, men antar du også nå har noen som er klar for fylling også:-)

      • Jeg hadde med meg et par bokhyller også, måtte jo ha plass til mine egne bøker 😉 De gamle hyllene må nok ryddes litt i, for der er det mye rart, noen skatter og noe som er totalt uinteressant for meg(det er for eksempel begrenset hvor mange bøker jeg vil lese om fisking og jakt).

  5. Det hørtes, og så ut, som fine bøker.
    Jeg må nesten passe på meg selv så jeg ikke går inn på The Book Depository for ofte. Det blir litt dyrt i lengden 🙂

Kommentarer?

