Lesesirkel, samlesning, kall det hva du vil, men det er gøy!

Etter at jeg kom tilbake til bloggosfæren har jeg holdt litt tilbake med å være med på lesesirkler eller samlesning. Nå er det sommer, overskudd og jeg har bestemt meg for å være med på to samlesninger i tiden fremover.

Norsk fantasy hos Elisabeth på Bokstavelig talt
Tidligere i vår spurte Elisabeth om det var noen som ville lese norsk fantasy med henne. Jeg og noen andre svarte ja. Jeg ble ikke med på den første boken, er nå i rute med nummer to som vi skal blogge om til uken. Foreløpig plan er:

Øyvind Myhre: Kongen og Gudene (1979) bloggdato: 15.juni
Kristine Tofte: Song for Eirabu 1, Slaget på Vigrid (2009) bloggdato: 6.juli
Tor Åge Bringsværd: Gobi – Barndommens måne (1985) bloggdato: 20.juli
Silje E. Fretheim: Tilfeldigvis, Arial Footlights Forhistorie (2008) bloggdato: 10.august

Det er plan for sensommeren også, og flere av bøkene der virker interessante, så jeg henger nok med videre.

Lesesirkel 1001 bøker hos Lines bibliotek
Denne populære lesesirkelen har rullet og gått ei stund. De leser romaner fra den store boken 1001 bøker man bør ha lest før man dør. Det finnes både en norsk og engelsk versjon. Nå er det ei stund siden jeg har deltatt, men har kikket litt på programmet og bestemt meg for å bli med på følgende:

John Steinbeck – Vredens druer (bloggdato 26. august)
Ann Radcliffe – The Mysteries of Udolpho (bloggdato 25. november)
M. G. Lewis – The Monk: A Romance (bloggdato 30. desember)

Jeg startet på Radcliffe sin roman i fjor, men ble lagt i slutten av juli og så fikk jeg aldri tatt den frem igjen. Det er en bok per måned hos  Line, noen velger jeg stå over noen. Og lenger enn ut 2012 klarer jeg ikke å tenke på nå uansett!

Og, for dere som ikke har lest The Great Gatsby, Labben arrangerer en mini-samlesning den siste helgen i juni. Jeg leste den på videregående og tror det får være nok.

Det eneste som er fineste enn å lese bøker, er å lese bøker sammen!

6 thoughts on “Lesesirkel, samlesning, kall det hva du vil, men det er gøy!

  1. Er både med på Lines lesesirkel og Elisabeths Norsk fantasy lesesirkel og jeg storkoser meg med å være med, fordi jeg får lest så mange bøker jeg antagelig ikke ville ellers plukket opp. Noen av de jeg har lest er bøker som jeg har storkost meg med og har alt fått som nye favoritter:) Flott innnlegg og jeg ønsker deg en strålende dag!:)

    • Jeg er helt enig i at det fine med disse samlesningene er at man får lest så mye annet som man aldri ville ha lest ellers. Spesielt gjelder det fantasy, men også 1001-bøkene. Det er i tillegg veldig moro å lese de forskjellige meningene og hvordan man oppfatter boken.

  2. Så bra at du blir med på flere bøker! Samlesing er moro, ikke minst fordi man for en gangs skyld har muligheten til å diskutere mens detaljene fortsatt sitter friskt i minne. Og så gleder jeg meg til å lese innleggene deres om norsk fantasy.

    • Ja, jeg er enig – det er moro. Det blir interessant å lese de andre innleggene nå på fantasy, det er en litt spesiell bok nå som skal omtales på fredag, jeg er spent på hva de andre mener. Så at det var noen som hadde avbrutt boken allerede.

  3. Jeg er med både i Lines lesesirkel og Elisabeths samlesing. 🙂 Jeg er enig med deg at det er ekstra fint å lese bøker sammen. Noen ganger er jeg litt sent ute og noen ganger klarer jeg ikke fullføre bøkene, men det er en del av det hele det og.

    • Jeg så du hadde avbrutt Kongen og gudene. Det er definitivt en utfordring å lese, men det går faktisk forbausende fremover. Jeg gleder meg til å lese hva de andre mener på fredagen. Kommer alltid så mye frem som man ikke har tenkt på.

Kommentarer?

