Anne Karin Elstad

Som mange andre på min alder ble mitt første møte med Anne Karin Elstad romanen Folket på Innhaug. En av to bøker vi leste på ungdomskolen.

Jeg har alltid strittet i mot forfattere vi «måtte» lese på skolebenken. Jeg har aldri likt å bli fortalt hva jeg skal lese. Lesestoffet mitt har jeg alltid likt å velge selv. Likevel leste jeg videre i serien, fire historiske romaner om kvinner og deres skjebne. I dag kan jeg ikke si at jeg husker noe særlig fra handlingen, men jeg husker jeg leste og slukte.

Senere leste jeg om Julie, som reiste hjemmefra, som ble gift med en bonde og fikk svigerfamilien med på kjøpet. Elstad var suveren på disse hverdagsskildringene, relasjonene mellom familie, naboer og de forskjellige lagene man tross alt har i det norske samfunnet.

Kanskje derfor finner man Anne Karin Elstad sine bøker i nesten alle bokhyller der jeg kommer fra. Fordi hun skrev om kvinner og hun skrev om et samfunn de kjente, noen kanskje også på kroppen.

Elstad var ikke en forfatter som vi fant på forsiden av VG. Hun hadde en sterk stemme gjennom sine bøker. Jeg leste i nettavisen at hun hadde vært gode venner med Herbjørg Wassmo, også en av våre beste forfattere i dag. To sterke skikkelser som skrev og skriver om kvinneskjebner.

Jeg har ikke lest Elstad sine samtidsromaner som kom på 80-tallet. Det skal jeg. Jeg var for ung til å finne de interessante da jeg bodde hjemme og så de i bokhylla.

Hjem het den siste boka jeg leste av Elstad og er den boka som sitter i. Erindringsroman blir den kategorisert som, hun skriver om sitt eget liv. Hun satte et ansikt på mange unge jenters skjebne, som tolvåring døde hennes mor. Hennes far mente at det ikke var noe vits i at hun fortsatte skolegangen, hun skulle hjelpe til hjemme. Eldste jente, praktisk og flink, hva skulle hun med skolegang? Historien var dessverre ikke unik, hun skrev om mormor, om nabokoner og om gammeltanter, hun skrev om alle disse kvinnene som man ikke skulle satse på.

Elstad ble etterhvert lærer og forfatter for en hel nasjon.

Takk for alle historiene du gav oss!

12 thoughts on “Anne Karin Elstad

  1. Jeg anbefaler Lena bøkene og Odel ( som Elida). De er kjempebra!!. Anne Karin Elstad var en av mine yndlingsforfattere og Folket på Innhaug var en favoritt blant bøkene hennes<3.

  2. Fine ord om en fin forfatter. Så langt har jeg likt Julie-bøkene aller best, de er blant favorittene mine. Neste gang skal jeg lese Senere, Lena og Sitt eget liv. Mamma har alltid anbefalt dem på det sterkeste.

  3. Så fint at (og som) du har skrevet om Anne Karin Elstad. Det var vemodig å lese at hun har gått bort… Slukte bøkene hennes i ungdomstiden og hadde henne i særemne. husker jeg. Så er jeg også fra hjembygden hennes og har vært så heldig å treffe henne.
    Tror det er på tide å lese bøkene på nytt…

    • Så heldig du er som fikk treffe henne. Jeg tror hun betyr mye for de som kommer fra våre trakter, hun skrev om kvinners skjebner og det er lett å se sin mormor/bestemor i mange av karaktene i romanene hennes.

Kommentarer?

