«Fjellvettregel nummer 4: Vær rustet mot uvær og kulde, selv på korte turer»

Vi skal ha asfaltpåske, men jeg antar at fjellvettreglene kan overføres til leselivet også. Vær rustet med godt lesestoff og drikke kunne ha vært en god regel for oss som ikke skal ut i naturen.

Jeg har to krimbøker som jeg skal lese i påska. I fjor ble jeg begeistret for Maria Lang, svenskenes svar på Agatha Christie. Silke Forlag gir i år ut enda en bok om kriminalkommissær Christer Wijk og Puck, som leker detektiv på egen hånd. Jeg kjenner på meg at Maria Lang kan bli en fin påsketradisjon.

I posten i dag kom en bok jeg har bestilt fra et antikvariat. Jeg samler på P.D. James sine bøker om Dalgliesh. I dag kunne jeg fylle på med Dragning mot død i samlingen min Jeg mangler fortsatt noen av de eldre utgavene. Jeg er litt kresen fordi jeg vil helst ha de bøkene som innbundet, men sakte men sikkert kommer jeg over flere og flere. De jeg mangler per i dag er Martingale-mordet, Anlegg for mord, Intrigær og begjær, samt i I retteferdighetens navn. Jeg gleder meg til loppemarkedsesongen starter, det er den fineste måten å finne bøker på!

Nederst på bildet er ei svensk krimbok jeg holder på med for tiden. Askungar heter den og er debutromanen til Kristina Ohlsson, jeg tror den ble utgitt på norsk for noen år siden med tittelen Askepott. Jeg er kommet ganske langt i boka, men er usikker på om jeg kommer til å fortsette på serien. Plottet er bra, men romanen mangler litt driv og spenning.

Onsdagen ramlet jeg inn på den den veldige fine tebutikken i Grensen; Black Cat. Jeg har aldri vært noe begeistret for julete, men fant ut at jeg skulle prøve deres påskete i stedet. Hmm, godt valg, herlig og frisk. Nesten så jeg må tilbake for å hamstre litt til uken.

Så, med velfyllte hyller og en Kindle om ingenting annet passer madammen så anser jeg som ganske godt rustet for både korte og lengre turer i litteraturen.

Jeg ønsker dere alle god påske!

14 thoughts on “«Fjellvettregel nummer 4: Vær rustet mot uvær og kulde, selv på korte turer»

  1. Dette ser ut til å bli en flott påske! Jeg skal også ha asfaltpåske, og synes det er helt topp 🙂

    Jeg tror forresten at jeg har I rettferdighetens navn, hvis jeg finner den så kan jeg godt sende den til deg? Hvis det er den jeg tror, så har jeg prøvd å lese den flere ganger og den har ikke fanget meg inn (selv om jeg har likt de andre P.J.James – romanene – så da kan jo heller noen andre få den. (Dette ble litt rotete….)

    God påske, Karin 🙂

  2. Jeg skal også ha asfaltpåske og lese masse krim. Noe bedre kan ikke jeg ønske meg for påskeferien, og er evig takknemlig for at jeg ikke har tilbøyeligheter til friluftsliv og snøaktiviteter. Jeg skal kanskje vaske rundt, og det er aktivt nok for min smak. God påske, Karin!

    • Rundtvask er jo nesten å telle som sport i mine øyne. Påsken er en fine lesetid, jeg har allerede kommet langt i Maria Land sin krim og liker den veldig godt. God påske!

  3. Bypåska her også – dog i en fremmed by i midten det været er vinter og gatene såvidt snøfrie, Sannsynligheten er stor for at jeg kommer til å holde meg inne ved påskeegget og alle de medbrakte bøkene jeg tror jeg får tid til å lese.
    Håper sola skinner på dere og god påske.

    • Jeg hører rykter om massivt snefall ja. I påska skal det bare være snø på fjellet ikke andre steder. Det høres i allefall ut som du er forberedet uansett vær og påskegodis må man jo ha:-)

  4. Her blir det også asfaltpåske, dessverre ser det litt dårlig ut mtp. lesetid. Vi driver fortsatt i pappesker etter flytting og skal ha overdragelse av det gamle huset vårt rett over påske. Nok å ta seg til med andre ord, spesielt når man har to hjelpere på hhv. 1 og 6 år.

    Påskete, det har jeg aldri hørt om tidligere. Hva slags smak var det på den?

    • He he, kjenner til det med gode hjelpere. Her er det kjøkkenaktiviteter som er mest stas for hun på 20 mnd, skulle helst ha laget maten sin selv.

      Påsketeen er svart te, med koriander, appelsin og blå blomst blant annet. Den er frisk, veldig frisk, og smaker nesten like som den lukter (noen teer lukter mer enn de smaker).

Kommentarer?

